Franska medier fylls nu av åkeriernas ilska över regeringens nya planer att införa en extra avgift för lastbilar på motorväg A1.
Enligt en artikel i Courrier Picard är syftet med regeringens plane för den nya skatten, att avskräcka logistikföretag från att använda vägar och i stället göra järnvägs- och vattentransporter mer gynnsamma för dem.
Seine-Nord Europe-kanalen som kommer att länka samman hamnarna i La Manche-kanalen, Belgien och Ile-de-France, är under uppbyggnad och ska vara färdigt till 2030. Den kommer att vara 107 km lång och kosta motsvarande cirka 18 836 768 svenska kronor.
När den nya förbindelsen Seine-Nord är klar, kommer den att tillåta stora fartyg att transportera gods mellan floden Seine inklusive Parisområdet och hamnarna i Dunkerque, Antwerpen och Rotterdam och vidare in i Europa.
Kanalen är en del av Frankrikes och EU:s plan att flytta 30 procent av gods från väg till järnväg till 2030. För närvarande står vägfrakten fortfarande för 75 procent av transporterna i Frankrike, enligt BFMTV.
Lokala åkerier och lastbilschaufförer som intervjuats av franska medier är långt ifrån glada över den planerade extra vägavgiften. Vissa säger att lastbilar kommer att försöka undvika A1. Men med de många viktbegränsningarna på närliggande vägar kommer transporter definitivt att bli dyrare. Den extra kostnaden kommer i slutändan att stå för kunderna.
Om den planerade vägavgiften godkänns av regeringen träder den i kraft i september 2024 och då återstår det att se hur de franska åkerierna agerar om skatten blir verklighet, skriver Trans. INFO.