GPS-blockerarna avger en signal som stör GPS-signalen från vägtullsportalerna. Det gör att portalerna tror att lastbilen redan har passerat och därmed debiteras ingen vägavgift, skriver Bild.
Enligt en talesperson för Federal Office for Logistics and Mobility (BALM, tidigare BAG), är myndigheterna medvetna om fusket, men har inte kunnat få stopp på det. BALM:s presstalesperson Josef Thiel sade till Bild att det är svårt att upptäcka enheterna eftersom de är små och lätta att dölja.
Bild citerade en lastbilschaufför som hävdar att ”allt detta började med att många förare från Polen eller Litauen använder sig av olaglig utrustning för att slippa betala vägavgifter vilket leder till att företagen kan erbjuda lägre transportpriser”.
Även om citatet i Bild är en uppfattning från en förare, medger Prof. Dr. Dirk Engelhardt, talesperson för styrelsen för Federal Association of Road Haulage, Logistics and Disposal (BGL), att GPS-blockerare faktiskt används. Han sade till Bild att han ”starkt fördömer alla olagliga metoder, inklusive användningen av GPS-störsändare”.
Bild har en hypotes om att situationen sannolikt kommer att förvärras på grund av höjningarna av vägavgifterna som kommer att börja nästa år då en CO2-skatt ska läggas till. Detta kommer att göra det ännu svårare för laglydiga företag att konkurrera eftersom de som slipper vägtullar kommer att dra nytta av ännu lägre driftskostnader, skriver Trans.INFO.