I en intervju med radio LRT under förra veckan, sade han att åkerierna i år hämtat in 21 600 arbetare från tredje land utan att erbjuda litauer arbete. ”Om de vill ta in fler måste de erbjuda arbete först till litauer”, sade han. 21 000 är ett stort antal eftersom branschen i Litauen sysselsätter cirka 80 000 personer varav en fjärdedel kan räknas in i personalomsättningen varje år.
Enligt Šilinskas orsakas inte problemet med chaufförsbrist av kvoterna av förare som tas in utan snarare hög personalomsättning och oattraktiva arbetsförhållanden.
Zenonas Buivydas, generalsekreterare för Lithuanian National Road Carrier Association Linava, är dock övertygad om att uttryckliga kvoter för att rekrytera förare från tredje land bör skrotas just på grund av chaufförsbristen. ”Kvoterna borde inte finnas alls och de har aldrig behövts. Kvoterna skjuter oss i foten”, säger han i en intervju för LRT-radio. Förra året utfärdade Litauen mer än 23 000 arbetstillstånd till personer från tredje land.
De flesta tillstånden utfärdades till medborgare i Vitryssland (42 %), Kirgizistan (13 %), Uzbekistan (11 %), Tadzjikistan (9 %) och Ukraina (5 %). Det totala antalet tillstånd tillgängliga för alla sektorer var knappt 17 000, varav cirka 72 procent av tillstånden användes för lastbilschaufförer, skriver Trans.INFO.