För att förklara behovet av kampanjen skriver TLN att vikten av logistik snabbt har glömts bort av allmänheten sedan pandemin. Företag inom den nederländska transport- och logistiksektorn tänker därför återigen visa vilken oumbärlig insats de gör i samhället.
Dessutom vill TLN använda den 3-åriga kampanjen för att lyfta fram karriärmöjligheterna inom sektorn.
För att nu ut med budskapet använder man sig av bland annat reklam på nationell TV. Debutsändningen hade premiär den 28 augusti. Kampanjen innehåller även radioannonser och skyltar på framträdande platser.
Enligt TLN arbetar 875 000 personer inom logistik i Nederländerna. Det innebär att sektorn står för cirka 10 procent av det totala antalet jobb i landet.
”Alla tycker att det är helt normalt att alla möjliga saker hamnar på rätt plats vid rätt tidpunkt, men det sker inte automatiskt”, säger Elisabeth Post, ordförande i TLN:s styrelse och poängterar sedan att det är resultatet av ett stort engagemang, varje dag, från alla deras företag och deras anställda. ”Vi är oumbärliga för allas vardag och för ekonomin. Den här rollen fick mycket uppmärksamhet under coronaperioden, men det verkar snabbt ha glömts bort”, säger Post.
En färsk undersökning som beställdes av TLN visar att få nederländare ser de olika karriärmöjligheterna i branschen. ”Logistik är mycket mer än bara transport. Arbetet bakom kulisserna är ofta fortfarande ganska okänt. Den här kampanjen kan ändra på det. Dessutom sätter ”Det är bara möjligt med logistik” de anställda i rampljuset,” avslutar TLN, skriver Trans.INFO.