Enligt en fordonskonsult som har arbetat för en rad lastbilstillverkare, är han övertygad om att deadlinen för netto noll-agendan till 2035 skjuts framåt eftersom laddningsinfrastrukturen ännu inte finns där för bilar och än mindre för lastbilar. I diskussioner med åkerierna om utsläppsminskningar, är elektrifieringen ”elefanten i rummet”.
”Elefanten i rummet” har inte heller blivit mindre efter den tidigare MAN chefen Des Evans minst sagt färgstarka attack på planerna om hur dieselfordon ska fasas ut. I vår artikel säger Evans att ”att operatörerna helt enkelt kommer att vänta till strax före deadline 2035 och då investera i de sista nya diesellastbilarna och fortsätta köra dem i ytterligare ett decennium”.
Garry Nelson, försäljningskonsult för kommersiella fordon, sade att det finns en direkt konflikt mellan att elektrifiera och vad åkare gör på en daglig basis. Han sade: ”Det är enkel matematik – räckvidd, laddningstid och kapitalkostnad. Det krävs inget geni för att komma fram till att den matematiken inte går ihop”, skriver Motor Transport.