Om hur klokt det är att satsa på elektrifiering av fordonsflottan, säger Landy att om, oavsett vad man byter till, det inte är prismässigt överkomligt och man förlorar konkurrensfördelar, kommer man antagligen att först haka på, men sedan i sista minuten också att kliva av. Han pekar på att fordonstillverkare straffas för att inte bygga fordon så det blir balans mellan traditionella fordon och ellastbilar.
Utvecklingen beskriver Landy som att åkerier i stort sett tvingas in i elektrifieringen när nya fordon ska inhandlas även om det inte det man vill ha, men det är vad som finns här och nu. ”Tekniken förändras i mycket snabb takt och det kan kännas fel att köpa något nu om det om två år kommer något ännu bättre”, säger Landy som tycker valen är svåra.
Landy’s taktik är att ta ett djupt andetag, vänta och se. Trots att det hänt enormt mycket under de senaste två åren, menar han att det nu kommit till en punkt där det stannat. Åkeriernas kunder vill veta vad som är på gång. ”Men vi tillverkar inga lastbilar, vi levererar paket vilket gör oss beroende av vad tillverkarna kan erbjuda oss. Tillverkarna straffas för att det inte finns en fungerande laddinfrastruktur eftersom vi inte kan köpa fordon som vi inte kan ladda”, säger Landy.
Han säger att de testade en elektrisk 19-tons DAF, men laddinfrastrukturen räckte inte till och det var endast en av de 40-talet lastbilar i flottan. ”Just nu är det inte DAF:s problem, men det kommer det att bli det när de inte kan sälja sina produkter”, säger Landy som tillägger att de arbetar nära en stor internationell kund och en tillverkare för att kunna testa att elektrifiera en fast rutt mellan ett av åkeriets nav till kundens depå och där använda en ellastbilar.
Sedan fem år tillbaka har man kört på biogas som de utökat i fordonsflottan för att avkarbonisera sina utsläpp. Det var ett stort steg, säger Landy, men det var överkomligt att göra det. ”När det gäller elektrifiering finns det en stor prislapp både på fordonet och i laddinfrastrukturen. Det är ett stort steg”, säger Landy.
Landy spekulerar kring hur avkarboniseringen av fordonsflottor kommer att se ut. För de längre transporterna håller de ett öga på utvecklingen av vätgasdrift. ”Glöm kostnaderna för en minut för operativt fungerar det precis som diesel. Att lämna diesel är mycket svårt. Om du kör slut på väte är det bara att tanka igen och sedan i väg”, säger Landy.
Vätgasdrift är dyrare än batterielektriska fordon, men när fler fordon rullar ut kommer det att göra tekniken mer tillgänglig. Det finns också effektiviteten att ta hänsyn till. Vätgas är inte lika effektivt som batterielektriskt. ”Så operativt är det en avvägning mellan hur mycket spelar det för roll mot något som faktiskt fungerar? Det finns ingen spåkula och inget passar alla”, säger Landy, skriver Motor Transport.