Enligt Tjeckiens direktorat för vägar och motorvägar (ŘSD), finns det 3 185 parkeringsplatser för lastbilar tillgängliga i landet. Ytterligare 236 ska byggas.
Martin Felix, talesperson för transportföreningen Česmad Bohemia, betonar dock att med den nuvarande byggtakten skulle det ta 20 år att åtgärda bristen.
Under de senaste åren har ŘSD börjat lösa problemet genom att inledningsvis göra en seriös analys. I dag ser man resultatet av detta då det finns fler lastbilsparkeringar. ”Trots att de kostsamma 100 nya parkeringsplatserna som varje år har byggts går det för långsamt och kommer att ta 20 år innan problemet är löst,” säger Martin Felix.
Byggandet av nya rastplatser kantas av ofta av ett eller flera problem och då inte bara byråkrati under planeringen. Det finns inte sällan stora inslag av nimbyism (”inte på min bakgård”) i kommuner och bland invånare. Till detta kommer lastbilsförbud på helger och under veckoslut, säger Felis och tillägger att försök gjorts för att häva dessa förbud och helger. Försök att häva dessa förbud tidigare i år har misslyckats varför problemet kvarstår.
Utöver de 236 parkeringsplatserna som nu byggs utmed motorvägarna D3, D4 och D6, planeras ytterligare 43 rastplatser med en sammanlagd kapacitet på 1 736 platser på lång sikt.
Bristen på parkeringsplatser leder till att lastbilschaufförer chansar och parkerar olagligt. Det kan resultera i böter på mellan motsvarande cirka 970 svenska kronor upp till motsvarande cirka 1 200 svenska kronor i Tjeckien.
En felaktigt parkerad lastbil på motorvägen utgör en stor risk med potential att orsaka en trafikolycka med tragiska konsekvenser. ”Det är därför man inte kan förvänta sig någon tolerans eller överseende från polisen i dessa fall,” säger polisens talesperson Hana Rubášová, citerad i tjeckisk media, skriver trans.INFO.