Wibaxkoncernens vd Jonas Wiklund berättar att de ska ha en 100 procent elektrifierad fordonsflotta till 2030.
– I kombination med det så ska vi bli egenförsörjande på el. Därför återupptar vi företagsnamnet Wibax Energy som funnits en gång i tiden, men nu i ett lite annat syfte, berättar Jonas Wiklund.
Wibax köper, säljer, producerar och distribuerar kemikalier till basindustrin runt om på den nordiska marknaden. Arbetet mot en mer hållbar transportkedja har pågått länge och elektrifierade tunga lastbilar och mobila laddstolpar är en viktig del i koncernens högt uppsatta hållbarhetsmål, berättar Jonas Wiklund. Det nya bolaget Wibax Energy blir avgörande för nästa steg.
Wibax Energys uppgift blir att producera och försörja koncernen med hållbar el, från en egen energikälla som dessutom ska vara ny.
– Vi ska bygga en egen laddinfrastruktur och tillföra effekt motsvarande det våra egna el-lastbilar förbrukar. Målet är också att på sikt kunna göra ytterligare affär av laddinfrastrukturen genom att sälja överkapaciteten, säger Jonas Wiklund.
Nu söker man efter rätt person för att starta upp, driva och ansvara över det nya bolaget i rollen som vd. Någon som har en viss insyn i elbranschen eller energisektorn, tror Jonas Wiklund. En ”entreprenöriell” person som drivs av affärer och vill utveckla bolaget framåt.
Som vd för Wibax Energy får man en superintressant och rolig arbetsuppgift. Du får bygga upp något nytt från grunden, påverka och vara med på den här hållbara resan på riktigt. En möjlighet att bygga upp en organisation samtidigt som du har ett stort stöd från stabsfunktioner i koncernen.
– Du får inte bara vara med i vår omställning utan faktiskt också gå i bräschen för en branschomställning. Vi går verkligen längst fram i det här, tillsammans med ett fåtal andra, säger Wiklund.
Mycket är redan påbörjat, bolaget är startat och den första laddutrustningen är inköpt. Under hösten kommer uppbyggnaden att fortsätta och planen är att vara i full gång vid årsskiftet.
– Siktet är inställt på detta och vi tror det är fullt möjligt. Med den satsningen vi nyligen aviserade i Skelleftehamn så kommer vi dessutom att behöva ännu mer el, då blir det här bolagets uppgift än mer viktig, säger Jonas Wiklund.
Det blir inte hållbart på riktigt förrän det är lönsamt, säger Wiklund.
– Det handlar om att göra en affär av även det här benet och först då kommer det att vara hållbart över tid och hållbart på riktigt, säger Jonas Wiklund.
Det handlar inte bara om att förse deras egna lastbilar utan i förlängningen även om att sälja, tradea och se hur långt det här kan ta oss. Även att se till användningsområdet hur vi kan utnyttja batterikapaciteten då bilarna står stilla, många pratar om det idag men få vet hur man ska göra det.
– Det handlar om att göra det ekonomiskt hållbart samtidigt som vi kan hjälpa fler att ställa om, säger Wiklund.
Wiklund tycker genuint att det här är superspännande.Han drivs av teknik på fordonssidan och gillar förändring och utmaningar. Han gillar också tanken på att kunna utnyttja deras industrifastigheter till att producera el på de ställen där de är.
– Vi har cisterner i terminaler som kan ha solceller på sig. Sen att kunna göra det lönsammare så att affären finns med hela tiden, det tycker jag är absolut mest spännande. Wibax Energy blir ett bolag som har potential att omsätta flertalet hundra miljoner och att få vara med på den resan är jättespännande, säger han.
Deras nya mål för 2030 är minst 500 anställda, 500 miljoner i vinst och 500 miljoner i omsättning för egenproducerat. Det är viktigt att hela tiden röra sig framåt om man inte ska bli förbi körda.
Hur ser framtiden ut?
– Vi har alla förutsättningar för att nå målen och göra det här riktigt bra. Jag har den starkaste tron på framtiden och tycker att den ser ljus ut, säger Jonas Wiklund.