Polisens aktion involverade 250 poliser som gjorde utandningsprov på 1 200 lastbilschaufförer som rastade på motorvägsstationer och parkeringsplatser söndagen den 10 september.
Av de 1 200 förarna var alltså cirka 190 alkoholpåverkade och av dessa förare var 79 (6,5 procent) över rattfyllerigränsen och därmed fick de inte fortsätta köra.
I ett fall var föraren av ett ekipage lastat med farligt gods tre gånger över gränsen för att få framföra ett fordon, men nu handlar det om farligt gods. ”Gränsen på 0,0 promille gäller för förare som transporterar farligt gods”, säger polisen i Hesse och tillägger att en del förare hade promillehalter på 2,29, 2,51, 2,64 och till och med 2,7.
För att hindra förare från att köra i väg som planerat, beslagtogs nycklar och en del fordon klampades. Det ska dock tilläggas att en del förare kanske inte skulle köra vidare förrän dagen efter och då kunnat göra det. Resultatet av polisens insats är utan tvekan oroande och då inte endast för förare som väljer att dricka utan även för trafikanter som ska dela vägen med de förare som väljer att köra trots att de är onyktra.
Även om poliskontroller av denna sort är ganska rutinmässiga, är en kontroll av så många förare samtidigt inte vanligt. Sammanställningen av resultatet av kontrollen visar det hittills tydligaste perspektivet på omfattningen av rattfylleriproblemet bland lastbilschaufförer som arbetar i Tyskland, skriver Trans.INFO.