Inledningsvis vill vi understryka att speditörerna i dessa ärenden inte är misstänkta för något brott. Vidare är de 60 000 kronorna som måste betalas för otillåtet cabotage ett förskott på sanktionsavgiften och företaget kan överklaga beslutet senare.
Representanten bakom det bulgariska åkeriet känner vi till sedan tidigare då vi har haft kontakt med dem. Då har företaget ett annat namn. Det börjar redan 2014 när en förare av en av deras bulgarienregistrerade dragbilar ertappas med att slanga diesel i Kongsvinger, Norge.
2018 dyker samma dragbil upp i skånska Lomma, men nu utan företagsnamnet på dörrarna. Dragbilen beläggs med körförbud på grund av fel på styrningen och anvisas att stå vid Bilprovningen i Lomma. Ekipaget lämnar platsen, men ertappas och återförs bara för att senare lämna platsen igen. Några dagar senare stoppas dragbilen igen.
Fordonen figurerar fortsatt i kontroller, men nu används företagsnamnet Atrans, något polisen bekräftar. Eftersom tidningen Proffs har haft kontakt med företaget tidigare och har alla kontaktuppgifter, känner vi igen Atrans som finns i en av mejladresserna vi har använt. Dessutom bekräftar polisen att vi talar med samma person nu som vi gjorde innan det blev Atrans.
De dragbilar vi senast har kommit i kontakt med är svenskregistrerade och står på det svenskregistrerade företaget Alek-Shped som i maj 2022 ansökte om godstillstånd, men fick avslag på i november på grund av de nya etableringsreglerna. Företaget överklagade, men förvaltningsrätten gav Transportstyrelsen rätt. Atrans använder fordon från Alek-Shped som de kör på sitt bulgariska tillstånd, detta enligt såväl polisens som redaktionens efterforskningar.
Den 18 och 23 augusti i år stoppas två av Atrans dragbilar med tillkopplade Arcese-trailers. Samma upplägg och samma påföljd – otillåtet cabotage. Vi kontaktar Arcese som också får våra frågor via mejl, men några svar kommer inte. Strax efter vår kontakt med Arcese ringer Atrans upp oss, men lägger på när vi svarar. Vi ringer tillbaka direkt, men ingen svarar. Vårt sms lämnas också obesvarat liksom mejlet med frågor. Därefter publicerar vi artikeln. Förskottet på sanktionsavgiften betalas i det första fallet, men det andra ekipaget avviker.
Den 15 september är det dags igen när en dragbil från Atrans stoppas inne på kombiterminalen i Eskilstuna dit den kommit för att ställa av en trailer från LKW Walter. Trailern lyfts av och dragbilen klampas av samma anledning som i de två tidigare ärendena. Senare avviker dragbilen utan att förskottet på sanktionsavgiften betalats.
Medan Arcese inte återkopplar till oss, är det något helt annat med LKW Walter som inleder att intensivt arbete då åkeriets tidigare namn är svartlistat hos dem. Att Atrans representant återfinns i det förra företaget ställer saker på sin spets. Vi inväntar resultatet av speditörens arbete.
Kort efter våra kontakter med LKW Walter, ringer Atrans representant äntligen upp oss och har synpunkter på de artiklar vi skrivit både tidigare och nu. ”Ni skriver bara lögner utan att veta bara för att göra läsarna nöjda. Via vår advokat kommer ni att få ta den fulla konsekvensen av den skada ni åsamkat företaget”, säger representanten för Atrans. Några frågor besvaras inte. Frågor som exempelvis om företaget tänker betala förskottet på sanktionsavgiften som beslutades om för dragaren den 15 september och som efter upplåsning avviker från platsen. ”Det har ni inte med att göra”, blir svaret.
I dag på morgonen den 22 september stoppas ännu en av Atrans dragbilar på Råbyheds rastplats i Eskilstuna. Samma överträdelse och samma påföljd som tidigare. På grund av godsets karaktär klampas ekipaget inne på kombiterminalen.
I dag på morgonen den 22 september klampas ytterligare en av Atrans dragbilar och åter - speditören är inte misstänkt för något brott.