För att göra diesellastbilar mindre lönsamma rekommenderar den norska elbilföreningen, utöver vägavgifter, att en engångsskatt införs, som exempelvis skulle kunna baseras på CO2- och NOx-utsläpp.
Elbilsförbundet har siktet inställt på lastbilar. De menar att det inte är tekniken som begränsar elektrifieringen utan att det som behövs är en ny policy med tuffare mål.
Elbilsförbundet uppger att man har över 120 000 medlemmar och presenterar en personalstyrka på 56 anställda på sin hemsida. I drygt 25 år har föreningen arbetat för att elektrifiera transportsektorn.
I somras släppte föreningen en 32 sidor lång rapport med mål och rekommendationer för hur tunga transporter snabbare kan elektrifieras. Norges nya mål, enligt elbilsförbundet, borde vara att 2027 ska 50 procent av alla nya lastbilar ha nollutsläpp och år 2030 ska alla nya lastbilar ha nollutsläpp.
Många av rekommendationerna i rapporten kommer att kosta norska staten mycket pengar, men rapporten beskriver dock inte hur mycket pengar det kan röra sig om totalt. De betonar dock att det är politiken som begränsar förutsättningarna.
Rapporten pekar på att den tekniska utvecklingen har gått snabbt framåt de senaste åren och förbundet menar att det tekniskt sett är fullt möjligt att gå över till nollutsläpp även för lastbilar till 2030. Grunden för detta är den rapport som bland annat framhåller att elbilar har fått batterier med mycket större kapacitet idag än vad de hade för några år sedan.
I rapporten hänvisar Elbilsförbundet hela tiden till en annan rapport, nämligen ”Elektriska lastbilar – teknikutveckling, kostnader och barriärer” som kom ut i juni och utarbetades av det norska Naturvårdsdirektoratet och Statens vegvesen i Norge. Enligt den rapporten antyder man att diesellastbilar inte ska säljas efter 2030.
Eltruckar kommer snart att bli lönsamma, men inte nog med det. I rapporten anges att lastbilar för lokala och regionala transporter, med lastbilar på cirka 26/28 ton, kan vara lönsamma redan 2025. Från och med 2028 kan även masstransporter med 44-tons lastbilar och långväga transporter med 50-tons släp vara lönsamma.
Men att elektriska tunga transporter snart kan bli lönsamma verkar inte vara tillräckligt. Det som behövs är en helt ny användning av instrument, anser föreningen.
Så här ser deras rekommendationer ut
• Enova bör öka stödet till upp till 80 procent av merkostnaden (idag upp till 40 procent).
• Ökat stöd från Enova för depåladdning, där de små ska få mer än de stora
• Vägavgifterna måste införas snarast – den som förorenar mest , betalar mest
• Elektriska lastbilar ska undantas från vägavgifter.
• Elbilar ska ha full tillgång till kollektivtrafik.
• Kommunerna ska få skapa nollutsläppszoner.
• Det ska finnas ett krav på att gods och tjänster köpta av det offentliga ska levereras med nollutsläppsfordon.
• Snabbladdningsstationer för elbilar ska byggas ut snabbt, och de ska dimensioneras så att de senare kan uppgraderas till supersnabbladdning (megawatt).
• Arbetet med bokningen system för tunga lastbilsladdningar måste följas upp
Det som enligt elbilsföreningen krävs för att uppnå målen, är en ny och mer ambitiös policy.