De nya reglerna, som vissa hävdar är oförenliga med vissa delar av nationell lagstiftning, skulle kunna gälla även när ägaren till fordonet är någon annan än föraren.
De fordon som beslagtas genom den nya lagstiftningen ska förvaras på säkra parkeringsplatser som ägs av landets inrikesministerium.
Andrey Yankulov, före detta bulgarisk biträdande inrikes- och justitieminister, nu ledare för en anti-korruptionsorganisation, säger att den nya lagen strider mot befintliga lagar och är därför kanske inte är helt laglig i sig.
Risken att en åkare förlorar en lastbil i ett rattfylleriärende är ändå ett allvarligt problem för de bulgariska åkerierna. Dimitar Dimitrov från Bulgariens Chamber of Motor Carriers, säger till Bulgaria On Air att man är emot detta eftersom det bulgariska Riksförsäkringsverket med lagstiftningen utgår från unga förare som kör ”muskelbilar” efter att ha druckit eller tagit droger. Han säger: ”Ingen ser detta ur företagens och transportföretagens synvinkel. En relativt ny bil är mycket billigare än ett tungt fordon. Polisen har ingen rätt att förverka något som tillhör en annan ägare än den som kör fordonet.” Beslut om förverkande fattas av domstol.
Dimitar Dimitrov ställer också frågan om vad en åkare ska göra om en förare som kör exempelvis temperaturkänsligt gods eller farligt gods om fordonet tas i beslag på grund av förarens onykterhet. Han säger: ”Att fordon tas i beslag som fysiskt bevis i ett brottsärende har gjorts förut, men i den här specifika situationen är inte lastbilen orsaken till någon kränkning,” skriver Trans.INFO.