32 procent av de som erkänner att ha blivit distraherade av bilens pekskärm säger att det ledde till farliga situationer. 13 procent säger att det faktiskt renderade i en olycka. Gjensidige menar att resultaten i undersökningen stödjer det de sett över tid.
– Vi har sett en utveckling där allt fler olyckor i trafiken beror på ouppmärksamhet. Ofta är dessa olyckor allvarliga avåkningar, frontalkrockar eller påkörningar bakifrån. Var tredje dödsolycka beror på att vi inte är tillräckligt uppmärksamma när vi kör. Förr pratade vi om distraktioner som att äta mat eller sminka oss när vi kör, nu är det också skärmarna som tar blicken från vägen, säger kommunikationschef Pål Rune Eklo på Gjensidige.
– Om man spetsar till det så kan det ha blivit för lätt att köra bil, utan att egentligen vara engagerad i körningen till 100 procent. Föraren tror felaktigt att man kan vända bort blicken från vägen när bilens assistanssystem ”kör bilen åt dig”. Med ena handen på ratten – och snart behöver du inte ens det – blir det tydligt att frestelsen att styra allt från musik, navigering och knappa på mobilen med den andra blir för stor. Dessutom integreras allt fler funktioner i pekskärmen, vilket tvingar föraren att ta blicken från vägen. Detta leder till fler ouppmärksamma förare, säger Eklo.
Vidare menar Pål Rune Eklo att man inte kan vända trenden med enbart förmanande uppmaningar. Lösningen ligger även hos biltillverkarna.
– Huvudansvaret ligger på varje enskild förare, men nyckeln ligger hos biltillverkarna. Ny teknik måste i ännu högre grad sätta trafiksäkerheten främst. Och, det måste fungera så bra att alla använder det. Röststyrning fungerar till exempel inte tillräckligt bra för att vi ska kunna välja den istället för att trycka på skärmen.
Med en allt nyare fordonsflotta kommer fler och fler att köra runt i en bil med pekskärm. Hos Gjensidige följer man med intresse hur detta kommer att påverka antalet olyckor i framtiden.