Enligt Daimler Truck startade körningen måndagen den 25 september på eftermiddagen vid Mercedes-Benz Trucks kundcenter i Woerth am Rhein, Tyskland. Den avslutades sedan tisdagsmorgonen den 26 september i Berlin.
Lastbilen fullbordade körningen fullastad med en totalvikt på 40 ton under verkliga förhållanden. Rekordkörningen med förseglade tankar och kontrollerad körsträcka bekräftades också oberoende av ett inspektionsdokument från TÜV Rheinland.
Inför körningen tankades Mercedes-Benz GenH2 med flytande väte vid Daimler Trucks bensinstation vid företagets utvecklings- och testcenter i Woerth.
Vätet, som levereras av Air Liquide, är av förnybart ursprung eftersom det har framställts av biometan med ursprungsgarantier. Under tankningsprocessen fylldes kryogent flytande väte vid minus 253 grader Celsius i två 40 kilostankar monterade på var sida av lastbilschassit.
Fordonets prestation är jämförbart med en konventionell dieseldriven motsvarighet, enligt Daimler Truck.