Denna gång hade European Truck Challenge, ETC, satt fokus på dragbilar för fjärrtrafik med upp till 450 hk och ett vridmoment i spannet 2,200 – 2,400 Nm. Alla ledande tillverkare i Europa bjöds in att tävla i detta test som gick av stapeln på vägar söder om tyska Hanover i slutet av maj.
Tre tillverkare stod sedan redo på startlinjen: Scania, DAF och Mercedes. Scania ställde upp med en 420 R, en 4×2 dragbil med sovhytt och tradar¬speci¬fikation. Trots att Scanian hade den lägsta motoreffekten i start¬fältet hade den det högsta vridmomentet, med sina 2 300 Nm. Den genomsnitt¬liga tågvikten för de tre ekipagen – dragbil + trailer – i testet var 33,6 ton.
Scania tog emot priset för den mest bränsleeffektiva lastbilen av Truck & Trailer Welt vid en ceremoni i anslutning till fordonsmässan NUFAM i tyska Karlsruhe, fredagen 22 september. Den holl¬ändska lastbilstillverkaren DAF tog samtidigt emot priset ”Drivers Choice” för sin XF 450.