Apropå trafikolyckor och att personbilisterna står för vållandet i 90 procent av olyckor mellan lastbil och personbil, visar en ny undersökning att det finns kunskapsbrister hos många personbilsförare. Inte minst när det gäller däck och vinterväglag.
Undersökningen som gjorts av Norstat på uppdrag av Continental har kartlagt svenskarnas kunskaper om och vanor kring däck. 1020 svenskar med bil har tillfrågats om vad lagen säger kring mönsterdjup, samt vilken typ av däck som får och ska användas under vilken period.
Resultatet är tydligt. Det som en gång lärdes in under körkortsteorin har inte fastnat hos alla. Endast 34 procent av svenskarna vet vilka mönsterdjup som krävs på sommardäck och vinterdäck.
– Vinterdäck måste ha 3 millimeter mönsterdjup och sommardäck 1,6 millimeter, det är två siffror som måste sitta i bakhuvudet. Det kan tyckas inte så noga, men marginalerna är så små och däck som är för utslitna är en direkt livsfara, säger Mattias Albrektsson, vd för Continental Däck Sverige AB.
I undersökningen utfrågades svenskarna även om vilken period de är skyldiga att använda vinterdäck vid vinterväglag. Endast 32 procent visste det rätta svaret som är 1 december – 31 mars. På frågan om vem som avgör om det råder vinterväglag visste 58 procent inte det rätta svaret.
Svaret är att det alltid är polisen där man befinner sig som avgör om det råder vinterväglag.
– En oroväckande siffra här tycker jag var att 35 procent av de tillfrågade ansåg att det är de själva som avgör det. I åldern 66+ trodde hela 42 procent det. Det här belyser det faktum att många svenskar faktiskt är något nonchalanta inför däck och däckens betydelse. Det är något vi måste ändra på, säger Mattias Albrektsson.
När alla frågorna om lagar kring däck lades samman visade det sig att endast 6 procent av de tillfrågade klarade alla frågorna.
Undersökningen har också kartlagt svenskarnas vanor av att kontrollera skicket på sina däck. Här visade det sig att 28 procent inte vet eller är osäkra på hur de mäter mönsterdjup, bland kvinnor hela 40 procent.
Även när det kommer till däcktryck var osäkerheten större bland kvinnor. 24 procent av kvinnorna uppgav att de inte visste, eller var osäkra på, hur man kontrollerar däcktrycket. Samma siffra för män var 5 procent.
– Man eller kvinna, ung eller gammal, spelar egentligen ingen roll. Det är ändå för många som inte vet. Däckmönster och däcktryck är två otroligt viktiga parametrar som påverkar säkerhet, utsläpp samt bränsleförbrukning och räckvidd, säger Mattias Albrektsson.
Continentals lösning på problemet är att ta ansvar genom att lära svenskarna mer om däck. I samband med däckbranschens egen dag, Däckcheckdagen, som äger rum 1 september varje år, släpper Continental en rad filmer där barn på ett pedagogiskt sätt visar hur man kontrollerar mönsterdjup och däcktryck.
Syftet med Däckcheckdagen är att uppmärksamma att säkerhet startar med däcken.
– Du kan ha hur många säkerhetsfunktioner som helst i din bil, men har du undermåliga däck kommer de tyvärr inte kunna hjälpa dig ändå om olyckan är framme, säger Mattias Albrektsson och fortsätter.