Senast regionerna samverkade var det i Umeå och renderade i 500 000 kronor i böter och sanktionsavgifter. Den här gången samverkade man på kontrollplats Karleby i Västerås och även denna gång blev det flera sanktionsavgifter och böter, men ett ärende stack ut.
Fordonet som vinkats in kommer från Polen och trailern kommer från en dansk speditör. Efter att ha kontrollerat dokumenten som visar att transporten är av internationell karaktär var polisinspektör Jonas Lindvall och bilinspektör Roger Ogemar initialt beredda att släppa i väg ekipaget, men Ogemar från yrkestrafikgruppen i Västerås hejdar sig.
– Det är ändå en sak i färdskrivaren som jag inte får någon naturlig förklaring till, så jag bestämmer mig för att utvidga kontrollen av systemet trots att färdskrivarfilerna inte indikerade något direkt avvikande, säger Ogemar.
Magkänslan visar sig stämma eftersom väl under fordonet upptäcks att färdskrivarens växellådsgivare helt saknar plombering. Värt att notera är att det sedan februari 2022 dessutom är krav på att förseglingen ska utgöras av en spårbar plomb.
Med denna upptäckt utökas kontrollen av ekipaget och det visar sig att fordonet körts på svenska vägar 20 dagar under den kontrollerade perioden vilket innebär att en sanktionsavgift om 20 000 kronor för varje en av dessa dagar tas ut. Företaget ska således betala en summa på 400 000 kronor.
– Det är den högsta sanktionssumma som hittills beslutats om i Sverige i samband med vägkontroll, säger Ogemar.
Vid första kontakten med åkeriet verkar det initialt så att man tänker betala varför en betallänk skickas till åkeriet, men när det är dags att betala ringer åkeriet tillbaka och uppger att så mycket pengar har man inte och att de ska kontakta sin advokat.
Det dröjer inte länge förrän ytterligare ett samtal kommer till Ogemar, denna gång från den danska speditören som ifrågasätter varför ekipaget inte får fortsätta eftersom godsmottagaren har en kran som väntar och det börjar bli dyrt nu.
Ogemar får för både speditören och åkeriet förtydliga att sanktionsavgiften måste betalas först, men det faller inte i god jord och företagen har invändningar.
För att föraren ska ha tillgång till mat och toalett medan han väntar, lotsas ekipaget till den stora lastbilsparkeringen i Västerås där det klampas bredvid de två andra ekipagen som klampats tidigare under insatsen.
På eftermiddagen ringer den polska åkeriägaren och vill betala hälften av summan i hopp om att ekipaget ska släppas, men så fungerar det inte.
– Jag förklarar för honom vad solvenskravet innebär och att detta är vad solvensen är till för så inte tredjeman skall bli drabbad, säger Ogemar.
Knappt en halvtimme senare meddelar åkeriet att pengarna betalats varpå klampen kan låsas upp och fordonet lotsas till en Scaniaverkstad för besiktning av färdskrivaren.
Hos Scania har man dock inte tid att under kvällen göra en färdskrivarbesiktning. Till slut hittar man en annan verkstad som har tid, men då till ett jourkostnadspris om 6 000 kronor som påförs det polska åkeriet.
– Vid 22-tiden på kvällen kunde transporten fortsätta till slutdestinationen där lyftkranen väntar med ytterligare en stilleståndsfaktura att skriva ut, avslutar Roger Ogemar.