Genom att integrera Toyotas bränslecellsteknologi i VDLs tunga lastbilar strävar Toyota efter att minska koldioxidutsläppen från sin logistikverksamhet i Europa. Projektet är en viktig kugge i Toyotas långsiktiga vision om att minska koldioxidutsläppen från transporter och att uppnå full koldioxidneutralitet inom sin fordonstillverkning i Europa senast 2040. I detta är tunga transportfordon en central del i omställningsstrategin.
Den första demolastbilen kommer nu att användas för testkörning och utvärdering. Resultaten och erfarenheterna tas med i produktutvecklingen och framtagningen av ytterligare fyra bränslecellslastbilar som VDL Groep planerat för. Dessa kommer i sin tur att användas av Toyotas logistikleverantörer VOS Transport Group, CEVA, Groupe CAT och Yusen.
Transportföretagen blir därmed viktiga samarbetspartner i projektet genom att bidra med feedback från sina olika dagliga logistikrutter. Vätgaslastbilarna kommer att användas på rutter i: Belgien (Antwerpen), Frankrike (Lille), Tyskland (Köln) och Nederländerna (Amsterdam och Rotterdam). De fyra linjerna har minst en vätgastankstation (HRS) vardera, inklusive reservlösningar.
Samarbetet mellan alla parter förväntas ge god kunskap om hur man använder bränslecellslastbilar på allmänna vägar och bidra till Europas hållbara energiomställning. Projektet som är planerat att pågå under fem år hoppas kunna stimulera den fortsatta uppbyggnaden av en välutvecklad vätgasinfrastruktur i hela Europa som uppfyller AFIR-kraven (EU:s provisoriska överenskommelse om förordningen om alternativ bränsleinfrastruktur).
Som en del i Toyotas strategi att nå full koldioxidneutralitet i Europa 2040 ser företaget ett stort värde i att samarbeta med flera olika partners för att påskynda övergången. Toyota har därför samarbeten med företag från alla mobilitetssektorer och med olika kompetenser för att testa och tillhandahålla pålitliga och effektiva lösningar.