Enligt Waberer’s används fordonet av dotterbolaget WSZL för stadsdistribution i Budapest. Testet är utformat för att testa lastbilens prestanda, effektivitet och anpassningsförmåga i stadsmiljöer.
Vid schemaläggningen av de dagliga rutterna har tonvikten lagts på att maximera lastbilens nyttolast och lastutrymme med hänsyn till fordonets räckvidd. ”Varje dag klarar den elektriska lastbilen flera rutter med 10–12 stoppställen som täckte en genomsnittlig sträcka på 15 mil”, säger Waberer’s.
Waberer’s säger att den 8,16 meter långa lastbilen har ”exceptionell smidighet och enastående manövrerbarhet” även på smala platser i centrum. Detta beror enligt Waberer’s på fordonets 360-graders kamerasystem som ger minimalt med döda vinklar.
Waberer’s hävdar att när BYD-lastbilen jämförs med konkurrenter har den en nyttolastfördel på 9,7 ton.
Varje lastbilsmärke har sina unika styrkor. När det gäller BYD, vill man särskilt lyfta fram dess imponerande nyttolastkapacitet. ”Utöver miljöfördelarna, minskar dessa elektriska lastbilar avsevärt buller vilket gör leveranser i städer mindre påträngande och mer samhällsvänliga”, sade Szilárd Cser, WSZL:s verkställande direktör, skriver Trans.INFO.