Analysen presenterar ett scenario som visar att kända europeiska varumärken som Scania och Iveco kan komma att förlora marknadsandelar till potenta konkurrenter som Tesla och kinesiska BYD.
Europeiska lastbilstillverkare kan förlora 1procent av EU-marknaden till internationella elrivaler 2035, har Boston Consulting Group (BCG) förutspått i en studie beställd av Transport & Environment (T&E).
Det är ett av tre scenarier som analyserats av BCG om inverkan av internationell konkurrens. Detta skulle innebära att man förlorar marknadsandelar som motsvarar lastbilsjättarna Scania eller Iveco till fördel för märken som Tesla och kinesiska BYD, säger T&E.
Den icke-statliga organisationen uppmanar lagstiftare att vända sig mot europeiska producenter för att öka utbudet av nollutsläppslastbilar och bättre förbereda dem för internationell konkurrens. Det är svårare att komma in p å lastbilsmarknaden än på personbilssidan, men det kan förändras snabbt om andra regioner elektrifierar snabbare.
BCG anser att EU:s efterfrågan på nollutsläppslastbilar kommer att öka till 55 procent av försäljningen till 2030 när priserna faller, men nuvarande CO2-standarder för lastbilar riskerar göra att europeiska tillverkare inte möter efterfrågan.
T&E sade att EU:s lagstiftare borde sätta upp mer ambitiösa mål för att kräva att lastbilstillverkare tillverkar fler nollutsläppsfordon. Detta skulle bidra till att undvika en upprepning av bilmarknaden där europeiska bilföretag som var långsamma med att elektrifiera, nu möter ökad konkurrens i EU från kinesiska elbilstillverkare.
Tuffare koldioxidmål skulle säkerställa att europeiska arbetstagare drar full nytta av övergången till elektriska lastbilar.
BCG modellerade effekten på sysselsättningen med olika tempo för övergången till nollutsläppslastbilar och fann att ju snabbare övergången var, desto större vinster till 2035. De mål som föreslagits av EU-kommissionen skulle skapa ytterligare 7 000 arbetstillfällen i sektorn till 2035 jämfört med till nuvarande mål. Med de mer ambitiösa mål som T&E föreslagit skulle 23 000 nya jobb skapas.
Lastbilstillverkningssektorns bidrag till den europeiska ekonomin skulle också öka. De föreslagna målen från EU-kommissionen skulle skapa 10 miljarder euro i ytterligare BNP jämfört med nuvarande standarder, enligt T&E-analys baserad på BCG:s modell. T&E:s föreslagna mål skulle lägga till 27 miljarder euro i BNP.
Sofie Defour, transportchef på T&E, sade: ”Övergången till nollutsläppslastbilar är bra för jobben och klimatet, men storleken på de ekonomiska vinsterna beror på omställningens hastighet. EU-lagstiftare måste lägga ut en mer ambitiös kurs för lastbilstillverkare än vad som för närvarande ligger på bordet,” skriver Trans.INFO.