– Vår affärsmodell, en kombination av en transportplaneringstjänst (SaaS-tjänst) till mindre åkerier och en digital marknadsplats för transporter, tenderar att sticka ut bland investeringsalternativen. Det faktum att fler uppdrag i varje lastbil genererar färre antal transporter för samma mängd gods, gör det enkelt för investerare att förstå vilka positiva miljöeffekter vårt arbetssätt innebär, säger bolagets vd Mattias Sjunnesson.
Den påfyllda kassan investeras nu i fortsatt utveckling av transportplaneringstjänsten men också i utökad marknadsföring och försäljning, allt med fokus på att klara uppsatta mål för 2024-2025.
PackBud, med den forne alpinstjärnan Thomas Fogdö som en av grundarna, har enligt sin egen beskrivning hjälpt åkerier att fylla på planerade transporter sedan 2012.
Under 2021 gjorde bolaget om affärsmodellen och de två nyutvecklade tjänsterna lanserades i februari i år. När åkerierna använder bolagets nya tjänst för transportplanering, kan PackBud matcha de lediga utrymmena i åkeriernas planerade transporter med de förfrågningar som kommer in från beställare på bolagets digitala marknadsplats.