– Synen, liksom hälsan i övrigt, kan förändras över tid och det är därför självklart viktigt att kontakta sakkunnig inom hälsovården när man upplever problem, säger Henrik Nyberg, kommunikatör på Riksförbundet M Sverige.
Optikbranschen skiljer sig dock från annan hälsovård genom att inte enbart erbjuda vårdande tjänster, utan även vara detaljhandlare i modeaccessoarer. De befinner sig på så sätt med ena benet i sjukvården och det andra i modevärlden, vilket även återspeglas i deras marknadsföring.
– Motsvarigheten till ”gratis synundersökning” eller ”köp två för en” återfinns sällan hos exempelvis tandvården. Synoptik, den rikstäckande butikskedjan, har tagit marknadsföringen ett steg längre – och för långt, anser vi – när de inte nöjer sig med att locka kunderna till butikerna, utan skrämmer in dem genom att kalla dem olagliga, säger Henrik Nyberg
Under hösten driver Synoptik en kampanj de kallar ”Synbesiktningen”, då man i samarbete med statliga Svensk Bilprovning erbjuder ett gratis och snabbt syntest i en syndator i samband med kontrollbesiktning av bilen, samt i Synoptiks butiker. Det är ett projekt som, förutom att locka fler kunder till Synoptiks butiker, kan leda till att fler uppdaterar sin synkontroll. Men med stöd av tidigare kampanjer väljer Synoptik att i sin marknadsföring använda uttryck som:
Cirka 700.000 bilister har olaglig syn. Har du?
Visste du att nära 700.000 bilister kör med olaglig syn? Är du en av dom?
[…] 10 procent av förarna har en syn som är direkt olaglig […]
[…] det finns uppskattningsvis 672 000 bilister med olagligt dålig syn.
– Det är ren skrämseltaktik. Om något beskrivs som olagligt så förutsätter man i allmänhet att någon gör något brottsligt och bryter mot lagen på ett sätt som är straffbart. Så är inte fallet för de, av Synoptik uppskattade, 700 000 bilisterna, säger Henrik Nyberg
Enligt Synoptik hade cirka tio procent av de undersökta bilisterna ett okorrigerat synfel som gav en synskärpa sämre än visus 0,5. För att få veta hur det tolkats som att 700 000 bilister är olagliga får man gå till de finstilta fotnoterna på deras webbplats. Där framgår att: ”Med olagliga bilister menar vi de som inte hade klarar [sic!] syntestet som görs vid ansökan om lämplighetsintyg för B-körkort.” Det är inte samma sak som att påstå att 700 000 bilister kör olagligt.
– Det är anmärkningsvärt att en så vilseledande kampanj bedrivs i samband med den myndighetsutövning som Svensk Bilprovning utför, vilket i sig sätter bilisten i en utsatt situation. Att det överhuvudtaget är förenligt med Bilprovningens ackreditering att torgföra externa produkter och företag kan vi bara förutsätta att de har kontrollerat, säger Henrik Nyberg.
Undertonen av myndighetsutövning förstärks när Synoptik säger att ”du blir inte av med körkortet om det visar sig att du har olaglig syn […], då blir du istället rekommenderad att genomgå en fullständig synundersökning av våra legitimerade optiker.” Riktigt är att om en optiker observerar ett synfel som inte går att korrigera med glasögon, linser eller operation så ska en läkarundersökning göras. Om läkaren finner att körkortshavaren av medicinska skäl är olämplig för sådant innehav ska läkaren anmäla det till Transportstyrelsen.
– Vi uppskattar att Synoptik värnar om bilisternas väl och goda syn, men att kalla 700 000 bilister för olagliga är rent vilseledande och enbart ett försök att skrämma dem till Synoptiks butiker. Vi föreslår att Synoptik gör som sina kollegor i branschen, låter synundersökning vara gratis och kanske bjuda på en kopp kaffe och trevligt bemötande i butiken – hellre än att ljuga i myndighetsliknande marknadsföring, säger Henrik Nyberg.