Detta menar Mercedes-Benz kan göras genom att antingen öka kostnaderna för bränslet eller vägavgifterna för diesellastbilar.
– Jag tror att det är helt nödvändigt för att göra batteridrivna el- och bränslecellslastbilar mer attraktiva för våra kunder, säger Andreas Gorbach, ledamot i styrelsen samt chef för lastbilsteknik hos Daimler Truck.
Under ett tal som Gorbach höll i Berlin den 26 september efter att en Mercedes-Benz GenH2-prototyplastbil genomfört en 1 047 km lång resa på en tank flytande väte, sade Gorbach att det som föreslås är en av tre saker som behövs för att göra lastbilar med noll avgasutsläpp ekonomiskt lönsamma för att öka deras attraktionskraft.
Det andra är att skapa en tillräcklig infrastruktur med konkurrenskraftigt prissatt grön energi. Det tredje är en lättillgänglig och pålitlig produkt. ”Vi kommer definitivt att ha produkten eftersom vi redan har batterielektriska lastbilar i serietillverkning och vi gör mycket goda framsteg på vägen mot serietillverkning av vätgasbränslecellsbilar”, säger Gorbach.
Gorbach bekräftade Daimlers tvåspåriga inställning till lastbilar med alternativt bränsle. Batterielektriskt är deras val för distribution såväl som för långväga transporter på planerade sträckor med lämpliga körsträckor och laddningsmöjligheter. De tror dock att vätebränslecell kan vara ett bättre alternativ för mer flexibel tunga och långa transporter.
För att minska koldioxidutsläppen behövs både batteridrivna och vätgasdrivna drivtekniker. När det gäller bränslecellsfordon ligger deras största fördel i att klara flexibla och krävande transportuppgifter på långa avstånd. ”Genom att spräcka 100-milsstrecket på en enda tankning har vi nu imponerande visat att väte i lastbilar är allt annat än ”bara varmluft”.”