Under augusti i år gjordes många testkörningar i den tuffa terrängen i tyska Schwäbischer Jura inför världspremiären. Då var fordonet fortfarande kamouflagemålat.
I hjärtat av fordonet finns en ny 800V elektrisk axel med dubbla elmotorer och en 4-växlad transmission som utvecklades internt speciellt för detta fordon. Motorerna genererar en kontinuerlig effekt på 400kW och en toppeffekt på 600kW.
Den är utrustad med tre batterier med litiumjärnfosfatcellteknologi (LFP), var och en med en kapacitet på 207 kWh. Det är deras sammanlagda kapacitet på 621 kWh som ger lastbilen dess ”600”-beteckning. LFP-batterier är kända för sin långa livslängd och Mercedes hävdar att de fortfarande kommer att ha 80 procent kraft kvar efter 120 000 mil och 10 års drift.
Förutom CCS-laddning med upp till 400kW, kan fordonet framtidssäkras med förinstallation av megawattladdning (MCS). När denna teknik blir allmänt tillgänglig kan batterierna laddas från 20 procent till 80 procent på bara 30 minuter. För närvarande tar det mindre än en timme att ladda.
Den nya strömlinjeformade ”ProCabin”-hytten, som har ett 80 mm utsprång framtill, bidrar till räckvidd en på 50 mil. Pro-Cabin-hytten ger en förbättring av luftmotståndet med 9 procent jämfört med nuvarande dieseldrivna Actros.
Trots att den kostar ungefär två och en halv gånger mer än en motsvarande dieseldriven Actros, uppskattar Mercedes att operatörer kan se en kostnadsparitet med diesel på cirka fem år/60 000 mil, baserat på beräkningar på länder som Frankrike och Tyskland som har jämförelsevis låga elkostnader och föreslagna CO2-baserade lastbilstullar.
Försäljningen av både eActros 600 4×2-dragbilar startar i år. Serietillverkningen är planerad till slutet av 2024. Under tiden är de första 50 prototyplastbilarna på väg att påbörja kundtester, skriver Commercial Motor.
I ett kommande nummer av den tryckta tidningen Proffs kommer du att kunna läsa en större och mer djuplodande artikel om eActros 600. En fråga som vi kommer att ställa är om den överhuvudtaget är lämpad för våra svenska förhållanden och transportbehov?