Oberoende av vem som driver de laddstationer som ingår i nätverket, kommer kunderna i slutändan enbart att få en samlad faktura från Scania. Tjänsten är kostnadsfri att ansluta sig till och det finns inga års- eller månadsavgifter. Det enda man som kund betalar för, till förutsägbara priser, är den el man köper vid laddning. Enda kravet för att få ansluta till Scania Charging Access är att man äger minst en Scania av något slag.
Scania bryter ny mark med en samlad tjänst för laddning av tunga fordon i Europa, säger Magnus Höglund, Head of Charging Solutions hos Scania.
– Den är främst avsedd för laddning längs vägen. Vårt mål är att möjliggöra och förenkla för verklig elektrifiering genom att ta bort allt från räckviddsångest till administrativa utmaningar från ekvationen och erbjuda verkligt lastbilsanpassade laddstationer, säger han.
Scania granskar och rankar alla laddstationer manuellt, både de som explicit är avsedda för lastbilar och de som är för personbilar. På det sättet hjälper man kunderna att förstå vilka som passar deras behov till dess att ett välutbyggt nätverk med helt lastbilsanpassade laddstationer finns på plats.
Det i nuläget tillgängliga nätverket för laddning av tunga fordon är visserligen begränsat, men Höglund spår en snabb tillväxt.
– Det kommer att expandera under 2024 och framgent när laddoperatörer som Milence med flera fått upp farten. Genom att använda Scania Driver App eller My Scania kan de laddstationer som är rankade av oss som verkligt lastbilsanpassade och deras tillgänglighet filtreras fram. Vi vidareutvecklar kontinuerligt Scania Charging Access med fler funktioner och fler laddningsoperatörer, avslutar Magnus Höglund.