Igår kväll beslöt styrelsen i Volta Trucks AB att ansöka om konkurs.
Ägarbolaget skriver i ett pressmeddelande att styrelsen i Volta Trucks AB under måndagskvällen den 16 oktober 2023 beslutat att ansöka om konkurs, något som Transportnet var först med att rapportera.
Den 10 augusti 2023 meddelade Byggmästaren att en av Volta Trucks viktigaste leverantörer, Proterra Inc., hade inlett ett frivilligt förfarande för finansiell rekonstruktion, ”Voluntary Chapter 11 Reorganisation”.
En uppdatering gavs sedan i samband med rapporten för det andra kvartalet den 25 augusti 2023, i vilken även värdet på Byggmästarens innehav i Volta Trucks justerades ned. Händelseutvecklingen därefter har successivt lett till ökad osäkerhet bland bolagets olika intressenter, vilket till slut omöjliggjort fortsatt finansiering.
Byggmästaren ägde den 30 juni 2023, direkt och indirekt, ca 10 procent av aktierna i Volta Trucks. Dessa har ett anskaffningsvärde på 212 miljoner kronor och var den 30 juni 2023 värderade till 440 miljoner kronor. Värdet bedöms idag vara noll kronor.
Byggmästarens rapporterade substansvärde per den 30 juni 2023 uppgick till 340 kronor per aktie, varav Volta Trucks utgjorde 56 kronor.
Under tredje kvartalet 2023 har Byggmästaren investerat cirka 4 miljoner euro i ett säkerställt lån till Volta Trucks, vars värde i dagsläget är svårt bedöma. Lånet motsvarar cirka 6,50 kronor per aktie i Byggmästaren.
– Nyheten i början på augusti i år om att bolagets batterileverantör inträtt i amerikansk Chapter 11 skedde vid absolut sämsta tidpunkt när produktionen skulle skalas upp, och produkten levereras till väntande kunder, och har successivt lett till ökad osäkerhet hos olika intressenter samt till slut, trots stora ansträngningar, omöjliggjort finansiering. Detta är sorgligt och oerhört tråkigt, inte minst för grundare, anställda och för alla leverantörer och kunder som visat passionerat intresse för Volta Trucks, säger Tomas Bergström, vd Byggmästaren, i ett uttalande i pressmeddelandet.
– För alla investerare är det en stor besvikelse. Vår investering i Volta gjordes inom ramen för ett vid den tiden mindre venture-mandat. Byggmästarens huvudinriktning då och nu är att vara stor och inflytelserik ägare i lönsamma kvalitetsbolag med organisk och förvärvsdriven tillväxt, avslutar han.