Företagets största farhåga är att Black Friday-erbjudanden kan bidra till en kultur där konsumenter skjuter upp köpet av nya vinterdäck.
– Med tanke på att halkan redan har lett till trafikolyckor i många delar av landet, är det viktigt att få på bra däck i tid för att köra säkert. Vi vill förhindra en situation där människor väntar till Black Friday för att köpa vinterdäck, något som med tiden har blivit naturligt med andra produkter. Skillnaden är att produkterna vi arbetar med är direkt kopplat till trafiksäkerhet, säger Jon Persson, marknadschef för Däckpartner Sverige.
Intressant nog menar vissa att Black Friday har en historisk koppling till just trafik. Det sägs att begreppet ursprungligen myntades av polisen i Philadelphia under 1950-talet för att beskriva den tunga trafiken och det trafikkaos som inträffade dagen efter Thanksgiving. Denna dag markerade också början på julhandeln och den ökade trafiken ledde ofta till kaos på vägarna. Däckpartner ser en ironi i att en dag som ursprungligen associerades med trafikproblem i framtiden återigen kan bidra till det.
Hos Däckpartner arbetar man aktivt för att bilisterna ska få på säkra däck i tid innan den första halkan kommer.
– Med tanke på Black Fridays historiska bakgrund är kopplingen ännu tydligare att vi som företag fortsatt ska fokusera på trafiksäkerhet och samhällsansvar snarare än försäljningskampanjer, säger Jon Persson.
Däckpartner fortsätter som tidigare att i sina sociala medier ägna Black Friday till att uppmärksamma det viktiga arbete Bris genomför för alla barn. Det är ett exempel på hur de kan använda denna dag på ett annat och ett mer meningsfullt sätt i deras bransch.
Som ett led i detta uppmanar Däckpartner andra företag inom däck- och bilindustrin att överväga trafiksäkerhet och samhällsansvar före kortsiktiga försäljningsmål. Företaget hoppas att deras beslut att inte delta i Black Friday kan fungera som en förebild för andra att följa.