Med mer än ett halvt sekel av erfarenhet och dynamisk produktutveckling inom tillverkning av tunga lastbilar, presenterade Ford Trucks sin Generation F-transformation vid IAA Transportation 2022. Vägen framåt för Ford Trucks inkluderar en färdplan för nollutsläppstransportlösningar och spännande nya specifikationer och funktioner som ska säkerställa att företaget behåller sin position inom produktion, design och produktutveckling.
Ford Trucks nästa generation den första helelektriska lastbilen, är utvecklad med syftet att vara ”en vän på vägen som bryr sig om sina kunder och får deras företag att blomstra”. Lastbilen sticker ut med avancerade anslutningsfunktioner och utlovas att vara mycket konkurrenskraftig på europeiska marknader med dess attraktiva totala ägandekostnad.
Ford Trucks vd Serhan Turfan säger att företagets högsta prioritet är att stärka sin position i Europa. Det ska de göra genom att fortsätta bygga på tidigare framgångar på deras nuvarande marknader planerar. Under 2024 planerar man att nå 50 länder i Europa. I linje med EU:s Green Deal och Fords globala hållbarhetsmål, tar Ford Trucks ett stort steg mot sitt nollutsläppsmål för 2040 genom att expandera till europeiska marknader med våra elektriska lastbilar. ”På kort sikt är vårt mål att 50 procent av den europeiska försäljningen ska vara nollutsläppsfordon till 2030”, säger Serhan Turfan.
Ford Trucks helelektriska lastbil, med en nyttolast på 18–26 ton, säger företaget kommer med utmärkt manövrerbarhet och erbjuder många fördelar, inklusive bättre månatlig energiförbrukning jämfört med fordon med förbränningsmotorer.
Enligt Ford Trucks kommer exempelvis energikostnaderna att minska med nästan hälften jämfört med nuvarande nivåer. Underhållskostnaderna kommer sannolikt också att sjunka med två tredjedelar eftersom elfordon har färre rörliga delar som kräver underhåll. Många europeiska länder erbjuder också incitament för företag att investera i elfordon. Alla dessa faktorer påverkar den totala ägandekostnaden positivt. Ford Trucks helelektriska lastbil förväntas erbjuda en lägre total ägandekostnad under en 4-årsperiod jämfört med dieselfordon utan några incitament och stöd.
Ford Trucks transformerar sina fordon till datadrivna, uppkopplade mobilitetsprodukter, utrustade med nästa generations teknologier som kommer att erbjuda kunderna stora fördelar. De nya teknologierna inkluderar funktioner som GPS-farthållare och multimediasystem, vilket gör livet lättare för förare och vagnparksförvaltare med målet att hålla fordonen på vägen och uppnå 100 procents drifttid.
Den självkörande tekniken ”Level 4 Highway Pilot” är utvecklad av Ford Trucks ingenjörer och tillåter förare att låta sina fordon köra autonomt mellan H2H (hub-to-hub) logistikcenter.
Ford Trucks kommer nu att kunna erbjuda snabbare, miljövänligare och viktigast av allt, betydligt säkrare transporter. Remote Driving Technology från Ford Trucks gör det möjligt för förare att fjärransluta till det autonoma fordonet och hjälpa till i händelse av oväntade händelser där mänsklig intelligens behövs under en autonom operation.
Autonomous Reverse Parking är en annan teknik utvecklad av Ford Trucks, som förenklar dockningsprocedurer eftersom funktionen gör det möjligt för autonom lastbil att parkera sig själv vid lastnings- och lossningsramper precis som en erfaren lastbilschaufför.