Girteka Groups bekräftar de interna och är glada över att få dela med sig av detaljerna om deras verksamhet. Girteka lyfter att flexibilitet i dag är viktigare än någonsin. ”Vi förändras och utvecklas för att möta dessa behov och för att stärka vår position som en ansvarsfull och hållbar organisation.”
Förändringarna har som syfte att få företaget att växa. ”Vårt fokus ligger på att vara flexibla, skalbara och alltid sätta våra kunder först.”
Girteka kommer att utöka den allmänna transportverksamheten i Europa och då med å ena sidan fokus att leverera de bästa tjänsterna till konkurrenskraftiga priser, utöka långsiktiga relationer och å andra sidan att utöka vår marknadsandel genom nya kundförvärv. Man satsar även på dedikerade fisk- och skaldjurstransporter med Thermo-Transit.
Med förändringar och mer optimering omstruktureras olika roller. ”Vi förväntar oss att se en minskning av överflödiga roller inom vissa områden vilket berör upp till cirka 5–10 procent av alla kontorsanställda inom Girteka-koncernen.” Uppsägningarna ska, enligt Girteka, inte påverka chaufförer och underhållspersonal.
Uppsägningar kan få stora konsekvenser för den enskilda människan. Hur ser Girteka på det? ”Vi tar inte lätt på detta och vet att det kommer att påverka människor med familjer och ansvar. Vi är engagerade i att behandla varje individ som påverkas av dessa förändringar med den största respekt, värdighet och stöd de förtjänar”, avslutar Girteka Group.
Beslutet om omorganisationen och personalminskning har fattats i enlighet med gällande lagstiftning. Den övergripande processen kommer att slutföras till slutet av året.