År 2022 kom det in 5 086 anmälningar om stöld från lastbilar över 7,5 ton i Storbritannien med förluster motsvarande cirka 890 415 000 svenska kronor, men de verkliga kostnaderna uppskattas kunna vara sju gånger den siffran när alla kostnader som rör exempelvis ryktet och fordonens skador beaktas, säger Mike Dawber, fältunderrättelseofficer vid NaVCIS.
När Dawber talade vid ett företagsevent för Action Counters Terrorism för vägtransportindustrin som hölls den 27 oktober på Met Polices New Scotland Yards högkvarter, förklarade Dawber tillvägagångssätten de kriminella gängen använder sig av för att rikta in sig på och stjäla värdefulla varor från lastbilar till och med även när fordonen är i rörelse.
Ett gäng från västra Yorkshire specialiserade sig på att stjäla från släp och även göra fiktiva hämtningar av fullastade släp. Ett annat från Essex begick brott, vanligtvis på vardagsnätter.
En vanlig metod som används av gäng är hoppstölder där tjuvar följer stormarknadslastbilar från vilka de stjäl cigaretter och tobak via bakdörrarna när fordonet stoppas i trafiken eller vid en leverans.
De mest djärva brotten som kom till Dawbers kännedom under 2020, är kända som rumänska roll-overs. Då kommer det flera personbilar eller skåpbilar som boxar in en lastbil som kör på en väg medan en tjuv står på motorhuven på en efterföljande bil och med vinkelslip tar bort de bakre dörrlåsen, klättrar in i trailern och skickar gods till den efterföljande bilen. Under 2022 begicks sex sådana tillgrepp i en stil som DawbDet var sex sådana incidenter 2022 som Dawber beskriver som ”något ur en James Bond-film”.
Organiserade kriminella gäng behöver inte ha tur eller förlita sig på tips för att rikta in sig på lastbilar som transporterar högvärdiga varor, påpekade han. ”De här gängen chansar inte. De förstår leveranskedjan eftersom de själva ofta har en bakgrund inom transport och vet vilka åkerier som transporterar vilket gods och var förarna tar sina raster”, säger Dawber.
Typiska mönster som identifierats av tjuvar inkluderar skotsk whisky som transporteras till Avonmouth för export där förare ofta tar sina pauser på M6 södergående rastplats. Även högteknologiska saker som importeras via de södra containerhamnarna kommer att transporteras norrut på M1 och A14 medan däck importeras genom Felixstowe kommer att följa en liknande väg till DC:s i Midlands. Utländska lastbilar norrgående på måndagar och tisdagar kommer ofta fullastade med högvärdiga importerade varor.
”Det finns också säsongsbetonade trender med trädgårdsprodukter och sommarmodekläder som stjäls i april och maj samt pallar med leksaker från Lego som stulits i september och oktober. Även spelkonsoler och alkohol levereras vid den här tiden på året”, säger Dawber.
Stölder som sker via kapellskärning har tidigare ansetts vara chansartade, men det finns anledning att omvärdera den åsikten. Så kallade ”sida – vid sida – stölder” sker exempelvis genom att ett annat trailerekipage parkerar nära utmed sidan av målet och gänget inne i trailern skär sönder kapellet och flyttar snabbt över godset till den egna trailern. Gods i form av modevaror för motsvarande cirka 27 miljoner svenska kronor stals på detta sätt under augusti 2022.
”Tjuvar rånar inte längre banker med hjälp av avsågade hagelgevär längre. Laststölder innebär låg risk med hög belöning och straffen för stöld från motorfordon är mycket lägre än för rån”, säger Dawber.
NaVCIS finansieras helt av vägtransportbranschen och Dawber uppmanar transportaktörer att bli sponsorer för att säkerställa att enhetens framtid. NaVCIS höll nära på att läggas ner under 2021 på grund av bristande stöd, men nu har det vänt. Enheten skickar regelbundet ut bulletiner som varnar för potentiella hot och har utvecklat en app som är gratis att ladda ner för att hjälpa operatörer och förare att minska risken att bli måltavla, skriver Motor Transport.