DAF Trucks presenterar sina nya distributionsfordon för stadsmiljöer i klassen 7,5 till 19 ton: Den nya generationens lastbilar i serien DAF XB. Dessa fordon bygger vidare på DAF:s omfattande och flerfaldigt prisbelönta produktsortiment.
Serien DAF XB, som inkluderar en lastbil av typen XFC för byggtillämpningar erbjuder batteridrivna elfordon i 12-, 16- och 19-tonsversioner.
Den kompakta XB Electric-modellen på 12 ton med ett trappsteg som visas upp på Solutrans har en rad olika hjulbasalternativ, med alternativ från 4,2 meter. För tillämpningar där högre nyttolaster krävs finns XB Electric även i 16- och 19-tonsversioner.
Elmotorn i nya XB Electric ger 120 eller 190 kW nominell effekt, beroende på specifikationerna, och ett nominellt vridmoment på 950 respektive 1 850 Nm (största moment på 2 600 respektive 3 500 Nm). De kobolt- och magnesiumfria litiumjärnfosfatbatterierna (LFP) med hög densitet ger 141 till 282 kWh, vilket möjliggör räckvidder på upp till 350 kilometer.
XD Electric, som också visas upp på Solutrans-utställningen i Lyon, är främst avsedd för regional och nationell distribution men även för sophämtning. Den drivs av en PACCAR EX-D1- eller PACCAR EX-D2-elmotor med permanentmagnet, med utgångar från 170 kW/230 hk till 350 kW/480 hk. Batterierna kan fås med 2 till 5 strängar, vilket enligt DAF innebär räckvidder på över 500 kilometer. ”Tack vare smart fordons- och laddningshantering kan XD Electric köras otroliga 1 000 kilometer per dag”, skriver företaget i ett pressmeddelande.
DAF:s tredje fordon i Solutrans-montern är en XFC för yrkestrafik och byggtillämpningar. XFC finns med enkel- eller dubbeldrivning. Den är utrustad med en 10,8-liters PACCAR MX-11-motor eller 12,9-litres PACCAR MX-13-motor och klarar höga nyttolaster tack vare den låga tjänstevikten.
Den här lastbilen har en stor ingångsvinkel och hög markfrigång. Den har också en unik yttre design med robust stötfångare och galler samt en kylarskyddsplatta i stål. DAF XFC finns med axelkonfigurationerna 4×2, 6×4 och 8×4.
DAF XG+ drar full nytta av de nya europeiska bestämmelserna för vikt och mått. Den aerodynamiska designen ger enligt DAF ”högsta möjliga bränsleeffektivitet och de låga bältlinjerna ger en imponerande direkt sikt”. Dessutom erbjuder XG+ hela 12,5 m3 arbets- och boendeutrymme.
På Solutrans presenterar DAF även sitt utbud av laddningslösningar via PACCAR Parts.