När ett lastbilsdäck ska regummeras kan den nya slitbanan väljas efter användningsbehovet. Regummerade däck testas med samma metoder som nya däck vilket garanterar hög kvalitet och utmärkt slitstyrka. På samma sätt som när det gäller nya däck finns det olika typer av slitbanor tillgängliga, från premiumklass till billigare alternativ, skriver Vianor i ett pressmeddelande.
Produktion i Sverige säkrar leverans och tillgång. Vianor har fem regummeringsfabrik i Norden, en i Sverige, i Vara, och två i Finland och Norge. Regummeringsfabrikerna använder endast säkra och noga kontrollerade material. Regummeringen av däck sker i Sverige och slitbanorna tillverkas i Finland.
Skillnaden på koldioxidavtrycket mellan ett nyproducerat däck och regummerat däck är enorm. Jämfört med produktionen av nya däck genererar regummeringen 75 procent mindre koldioxidutsläpp. Den största skillnaden handlar om råvaror, produktionen av regummerade däck kräver betydligt mindre råvaror än produktionen av nya däck. Även produktionsprocessen och logistiken är viktiga när det gäller utsläpp.
Regummerade däck är ett bra exempel på hållbarhetsarbete i däckbranschen. Genom att välja regummerade däck väljer man ett mer hållbart alternativ utan att behöva göra avkall på premiumegenskaper. Väljer man regummerade däck som drivdäck i stället för nya däck blir koldioxidutsläppen cirka 460 kilo lägre. Det motsvarar utsläpp för cirka 230 mils körning med en personbil, säger Ulf Neckmar, produktchef på Vianor.
Vill du läsa studien om lastbilsdäckens CO2-utsläpp, gör du det här.