Strejken, som Proffs tidigare rapporterat om, inleddes måndagen den 9 oktober 2023. Då röstade det amerikanska bilarbetarfacket United Auto Workers (UAW), lokalt emot godkännandet av ett nytt avtal för runt 3 900 anställda. Man var då till 73 procent emot avtalet trots att detta hade godkänts av fackliga förtroendemän och UAW centralt.
Monteringsfabriken Macungie i Pennsylvania, där alla Macks tunga lastbilar för Nordamerika byggs och motorfabriken i Hagerstown i Maryland har berörts,
Även distributionsnaven för reservdelar i Baltimore, Maryland och Jacksonville, Florida, har under fem veckor legat i strejk. I Hagerstownfabriken monteras motorer för både Mack- och Volvolastbilar för de nordamerikanska marknaderna.
Volvos huvudfabrik New River Valley (NRV) i Virginia, har därmed varit i riskzonen. En 12-dagars UAW-strejk på Mack 2019 tvingade Volvo den gången att stoppa produktionen i NRV på grund av brist på motorer.
Det nya avtalet som man röstade igenom igår lär i stort vara likalydande som det tidigare, men detaljerna är ännu inte kända.
Det förkastade avtalet från 8 oktober i år inkluderade en generell löneökning på 10 procent under det närmaste året för alla anställda. Dessutom en kombinerad höjning på 20 procent av lönerna under de närmaste fem åren. Utöver detta en garanti för att inga höjningar av sjukförsäkringspremierna skulle ske under avtalsperioden.
Det tidigare förslaget innefattade också en ratificeringsbonus på 3 500 dollar och en förkortning av den tid som krävs för att uppnå den högsta lönenivån. Detta förkastades med att höjningen var för liten för att hålla inflationen stången.
Stephen Roy, högste chef för Volvo Trucks North America och dessutom VD för Mack, uttryckte den 9 oktober både förvåning och besvikelse. Han hänvisade bland annat till att Mack och Volvo monterar samtliga lastbilar och sina egna motorer inom USA. Andra lastbilstillverkare har flyttat ut delar av produktionen till Mexiko för lägre lönekostnader.
– Under de senaste tio åren har vi investerat över 435 miljoner dollar i fabriker och logistiknätverk och är nu i färd med att satsa mer än en miljard dollar i nya Mackprodukter, påpekade Stephen Roy.
Macks fabrik Roanoke Valley Operations (RVO) i Virginia, som sedan 2020 tillverkar medeltunga lastbilar av typ MD har inte påverkats av strejken. Här används enbart drivlinekomponenter från externa leverantörer och det finns inga fackligt anställda. Därmed har Roanoke varit oberoende av konflikten vid den egna motorfabriken i Hagerstown.
Mack Trucks är sedan 2001 en del av Volvokoncernen. Det är ett av de sällsynta fallen när dottern är äldre än modern: Mack grundades år 1900 och AB Volvo 1927 – den första Volvolastbilen såg dagens ljus 1928.