Redan idag är Circle K långt framme när det kommer till ultrasnabbladdning för tung trafik, med sina 52 laddplatser. Den nya omgången av elektrifieringspiloter omfattar i skrivande stund 13 stationer där alla, utom Varberg Nord, innebär helt nya etableringsplatser.
Det nya stödet innebär väsentligt ökad tillgänglighet över landet och ungefär hälften av laddarna beräknas vara i drift under 2024, resten under 2025. Bidraget täcker cirka 70 procent av kostnaden (utöver eventuella markköp) och resterande investerar Circle K själva.
Den här gången fokuserar Circle K på förtätning av nätverket längs de stora vägarna E4, E6 och E20 samt också fortsätta att stötta utbyggnaden för vintertestverksamheten i Norrbotten tillsammans med Testinfra Sweden, säger Lennart Olsson, ansvarig för elektrifiering av tung trafik på Circle K.
Det finns i dagsläget strax över 400 eldrivna lastbilar i Sverige så trots att marknaden är relativt begränsad ännu är en snabb och effektiv utbyggnad av laddinfrastruktur nödvändig för att åkerierna ska våga satsa på en elektrifierad fordonsflotta.
De platser som ingår i den nya planen är:
• Orsa
• Hallstahammar
• Uddevalla Hogstorp
• Strömstad E6
• Ulricehamn (i samarbete med Borås LBC)
• Borås (i samarbete med Borås LBC)
• Kållered
• Eskilstuna
• Värnamo
• Svedala
• Överkalix (tillsammans med Testinfra Sweden)
• Storuman (tillsammans med Testinfra Sweden)
• Varberg Nord (ytterligare fyra laddplatser)
Alla stationer har sökts med stöd av åkerier runt om i Sverige, däribland Borås LBC där Circle K kommer bygga publik laddning på deras terminaler i Borås och Ulricehamn.