Enligt ändringsförslagen kommer turistbussförare att kunna dela upp sina 45-minutersraster i två pauser på minst 15 minuter. På resor som är sex dagar eller längre kan turistbussförare, en gång per resa, fortsätta sin resa i ytterligare en timme och ta igen sin paus efteråt. De kommer också att kunna köra längre nationella turer på upp till 12 dagar något som för närvarande endast är möjligt under internationella resor.
IRU:s generaldirektör i EU Raluca Marian sade: ”Vägtransport- och turismsektorerna är på väg mot en stor vinst under de kommande trilogförhandlingarna i januari och februari 2024. Vi är mycket nära att äntligen ge bussförare regler avsedda för deras arbete så även för inte lastbilschaufförerna. Lagen bör träda i kraft under första halvåret 2024.”
De nuvarande reglerna är inte bra för bussförarnas välbefinnande, håller tillbaka Europas turistsektor och förhindrar den säkraste och mest miljövänliga formen av kollektiva passagerartransporter från att blomstra, säger Raluca Marian somNu ser man fram emot en snabb trilogförhandling med rådet och kommissionen.
Bakgrundsinformation om ärendet och detaljer om den ståndpunkt som antagits av Europaparlamentets transportutskott, ärendets huvudutskott, finns här.