Flera EU-länder, bland dem Frankrike och Tyskland, har försökt locka till sig den kinesiska elbilstillverkaren som är världens näst största batteritillverkare. Det blev emellertid Ungern som avgick som segrare och det är nu officiellt att BYD utökar sitt nätverk av produktionsanläggningar i Europa och har beslutat att bygga sin fabrik i södra Ungern i staden Szeged.
På den nya anläggningen i Ungern ska det enligt företaget tillverkas elfordon och batterier. Däremot har inga uppgifter lämnats om investeringens omfattning eller förväntad produktionsstart. Den ungerska regeringen deltar i projektet och experter förväntar sig en produktionstakt på 200 000 fordon per år.
BYD är redan verksamt i Ungern där man tillverkar elbussar i Komarom. I Europa finns koncernen nu representerad i 17 länder.
Eftersom produktionskostnaderna i Kina är betydligt lägre än i Europa, har EU-kommissionen övervägt att införa importtullar på kinesiska elfordon. Genom att bygga den nya fabriken i Ungern undviker BYD de planerade strafftullarna och visar med detta vägen för hela fordonsindustrin.
Det är inte bara Kina som tycker att Ungern är en bra plats att producera på. Även tyska tillverkare har anläggningar i Ungern där de producerar bland annat elbilar och motorer till Audi och Mercedes rullar av det löpande bandet. BMW bygger också en fabrik i Debrecen, östra Ungern, skriver Trans.INFO.