Försäljningen inom e-handeln backade med tio miljarder under 2022 och befinner sig i ett annat läge än under pandemin. Rapporten visar att leveranserbjudandena har förändrats sedan 2021. I dag styr flera e-handlare kunder mot utlämningsställen före att erbjuda hemleverans och fler tar betalt för frakt.
Antalet leveransalternativ till kunder har ökat samtidigt som utvecklingen av paketskåp går framåt. Att e-handelsföretagen påbörjat ett arbete med miljömässigt hållbara leveranser är positivt.
Samtidigt är kunderna villiga att vänta några dagar extra på sina leveranser och betala för fraktalternativ som är socialt hållbara, som innebär att arbetarna som genomför leveranserna har trygga villkor enligt kollektivavtal. Trots det saknar en tredjedel av transportörföretagens underleverantörer som gör hemleveranser kollektivavtal, enligt studien.
I dag kan uppemot 20 aktörer komma till ett och samma bostadsområde på en dag för att leverera paket. Det finns risk för låga fyllnadsgrader och låg miljöeffektivitet om transporter konkurrerar i samma områden. Behovet av samordning är därmed stort i branschen. Därtill körde endast 17 procent av de observerade budbilarna på el. Parallellt tycker konsumenterna att även miljömässig hållbarhet är viktig.
Fackförbunden efterfrågar därför ökad samordning av transporter mellan olika transportörer, att fler anställda ska omfattas av kollektivavtal och stöd till företag för att övergå till fossilfritt.
Rapporten i siffror:
- 83 procent av konsumenterna tycker att social hållbarhet och schysta villkor för arbetarna är viktigt.
- 65 procent av konsumenterna tycker att miljömässig hållbarhet är viktigt.
- Endast 17 procent av budbilarna som observerades körde på el.
- Endast en tredjedel av transportörföretagen som körde hemleveranser hela vägen till dörr hade kollektivavtal.
- I snitt genomfördes cirka 20 hemleveranser i ett bostadsområde i Stockholm veckan efter Black Friday.
- 27 olika transportörföretag genomförde hemleveranser under en och samma dag i de fyra bostadsområdena.
– Olika förare och olika fordon levererar paket till samma adresser, där uppemot 20 aktörer kan komma till ett område på en dag. Snacka om att inte värna om miljön. Dagens system är ohållbar och kunderna vill se förändring. De större åkerierna tar in underleverantörer som saknar kollektivavtal. De långa underleverantörskedjorna måste bort, säger Tommy Wreeth, ordförande för Transport.
– E-handeln har tagit kliv mot bättre miljömässig hållbarhet vilket är uppmuntrande. Vi ser också att det som konsumenterna i högsta grad faktiskt efterfrågar är schysta arbetsvillkor och social hållbarhet. Det är glädjande och såklart ett styrkebesked för att fler företag ska ta kliv mot social hållbarhet och schysta villkor, och inte ha ett ensidigt fokus på miljö och klimat. Vi behöver ha ett helhetsgrepp om hållbarheten och inte avgränsa oss till det ena eller det andra, säger Linda Palmetzhofer, ordförande för Handels.
– Det här bekräftar att e-handeln har fortsatt utvecklingspotential, framför allt när det gäller de leveranser som görs till kunder. Vi vet att det är både klimatet och arbetstagarna som får ta mest stryk när branschen inte riktigt hänger med. Företagen behöver därför få ökat stöd för att växla om till en mer fossilfri flotta. Det kan exempelvis handla om ökad tillgänglighet till laddstolpar och en utveckling av en branschstandard för elhandelns leveranser, säger Gabriella Lavecchia, ordförande för Seko.
Allt enligt pressmeddelandet från Transport.
Här kan du ladda ner och läsa studien (pdf)!