Den nya motorn har tre effektnivåer; 600 hk, 700 hk och 780 hk. Vridmomentnivåerna har höjts till 3 000 Nm, 3 400 Nm och 3 800 Nm i toppversionen. De högre effekt- och vridmomentnivåerna resulterar bland annat i snabbare motorrespons och ökad bränsleeffektivitet. Allt enligt Volvo Lastvagnar.
– 780 hk-versionen är den starkaste motorn i branschen, säger Marcos Weingaertner, produktchef på Volvo Lastvagnar.
Volvo förklarar att D17-motorn är utrustad med ett enda effektivt turboaggregat som ökar motorns respons. Volvos patenterade vågformade kolv optimerar förbränningen och minskar utsläppen, samtidigt som det nya insprutningssystemet ska säkerställa bästa bränsleekonomi och det ökade maximala cylindertrycket möjliggör hög effekt.
Motorns bromskraft över hela varvtalsområdet har förbättrats avsevärt med enastående motorrespons. Det möjliggör snabba växlingar och resulterar i mindre slitage på bromsbelägg och skivbromsar, samtidigt som körningen blir mer effektiv i nedförsbackar.
Den nya D17-motorn är certifierad för att köras på HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) i alla effektklasser. 700 hk-versionen är också certifierad för att köras på 100 % biodiesel (B100). Växellådan har uppdaterats för att klara upp till 3 800 Nm, och den interna växellådans effektivitet har förbättrats ytterligare på versionerna med 3 000 Nm och 3 400 Nm.
Försäljningen av Volvo FH16 med den nya motorn startar i mitten av 2024. Produktionen kommer att startas under andra halvåret 2024 för de europeiska marknaderna och Australien.
Den nya motorn är tillgänglig i helt nya Volvo FH16 Aero och den senaste versionen av Volvo FH16.