Efter återinförandet av vägavgiften i Storbritannien visade en undersökning gjord av den digitala marknadsplatsen SNAP att förare inte riktigt vet till vad pengarna används. Lastbilsavgiften återinfördes i Storbritannien den 1 augusti med förnyad tonvikt på utsläpp, vikt och tid i landet. Avgifterna varierar från motsvarande cirka 1 940 svenska kronor till 9 690 kronor per fordon och år.
75 procent av de tillfrågade sade att de ville se att pengarna spenderades på lastbilsparkeringar med bättre faciliteter och högre säkerhetsåtgärder samt parkeringsplatser tillgängliga över hela Storbritannien.
Avdelningen för transport (DfT) sade att avgiftens syfte är att se till att lastbilar ger ett bidrag som speglar slitaget på vägnätet, men SNAP:s undersökning antyder att många inte vet hur pengarna används.
17 procent av de tillfrågade kräver att pengarna ska användas till vägförbättringar. 8 procent vill se att medel användas till förarnas hälsovård. Det är värt att notera att siffrorna skiljer sig från en undersökning utförd av RHA som visade att deras medlemmar ville att pengarna ska gå till när lastbilar kör in i viadukter. Oavsett så vill åkerierna veta vart deras pengar tar vägen och hur pengarna kan gynna transportbranschen i set långa loppet.
I september sade den brittiska regeringen att 39 vägunderhållsoperatörer var och en skulle få en andel på motsvarande lite över 103 000 svenska kronor från DfT och ytterligare motsvarande 143 000 kronor från industrin för att avsevärt uppgradera lastbilsstopp för chaufförer. Regeringens andel av finansieringen kommer från dess stödsystem för lastbilsparkering och förares välfärd.
SNAP:s vd Matthew Bellamy sade att finansiering från lastbilsparkeringar och andra bidrag för lastbilar är ett välkommet tillskott till åkeribranschen och kommer att förbättra förarens arbetsmiljö, något som måste prioriteras av alla. ”Men det är uppenbart att förare behöver fler säkra platser att parkera på. Många lastbilsstopp har redan tidigt på kvällen maximerat sin kapacitet vilket resulterar i att förare parkerar i potentiellt farliga områden över natten,” skriver Motor Transport.