Den 4 augusti 2021 framförde en drogpåverkad förare ett trailerekipage tillsammans med sin partner. På E€ vid Gränna körde ekipaget genom mitträcket och landade på vägbanan nedanför. Kanske tack vare tiden på dygnet skadades ingen. Straffet för mannen som dömdes för grov vårdslöshet i trafik och narkotikabrott, blev 10 månaders fängelse.
2014 var det i Sverige fortfarande fler som åkte fast för rattfylleri orsakad av alkohol än som greps för ”rattfylleri under påverkan av narkotika”. I dag är det i stället det omvända. I vår artikel av den 15 november 2022, framkommer det att totalt sett och i alla polisregioner, att personer som misstänks för drograttfylleri nu utgör en större kategori än personer som misstänks för traditionellt rattfylleri, 9 069 fall jämfört med 7 097 fall (januari-september 2022).
Tillbaka till det brittiska fallet där det konstaterades att föraren av renhållningsfordonet hade intagit en klassad drog innan han körde in i den havererade bilen och personen i bilen ådrog sig livshotande skador och hans liv gick inte att rädda.
Vittnen berättar att bilen stod stilla och hade varningsblinkers på. Innan olyckan rörde sig trafiken runt den stillastående bilen och in i det intilliggande körfältet, men när renhållningslastbilen kommer kör den in i bakdelen på bilen och tvingar den av vägen.
Föraren erkände sig skyldig till att ha orsakat dödsolyckan genom vårdslös körning och dömdes av Canterbury Crown Court till fängelse i fyra och ett halvt år, skriver Commercial Motor.
Att med säkerhet bedöma om en förare är påverkad av droger är inte alltid lätt. Värt att notera är att polisen i Storbritannien sedan flera år tillbaka har tillgång till ett svabbtest som enkelt kan påvisa förekomsten av de vanligaste drogerna vilket, om positivt, leder till vidare provtagning. Den möjligheten har polisen i Sverige ännu inte fått tillgång till.