– Nu stärker vi vår lokala närvaro. Satsningen och investeringen gör att vi kommer växa i hela Norrland, säger Viktor Strömblad Head of Land Transport på DB Schenker.
DB Schenkers stora satsning och investering öppnar upp för nya jobb, både när terminalen byggs och när den är i bruk. Det skriver företaget i ett pressmeddelande.
– Vi är redan idag närvarande i Skellefteå och med den här terminalen utökar vi våra möjligheter att hjälpa kunder i regionen att växa, dels genom effektiva transporter för våra kunder, dels genom nyanställningar, säger Viktor Strömblad, Head of Land Transport på DB Schenker.
– För oss är det en självklarhet att växa och stötta utvecklingen i regionen, tillägger han.
Terminalen kommer ligga i Site East i norra Hedensbyn, där kommunen satsar på hållbarhet. Området har bland annat vunnit priset ”Årets infrastrukturprojekt” på Green Building Awards 2021.
– Det är jätteroligt att DB Schenker gör den här satsningen i Skellefteå. Det är kul att se företag med tydliga hållbarhetsmål investera i kommunen. Det är precis det som behövs, företag som går i bräschen och visar att nya tekniker är möjliga, säger Anja Palm, näringslivschef i Skellefteå kommun.
Den nya terminalen byggs med en rad miljöförbättrande åtgärder: grön asfalt och miljöklassad betong, solpaneler, installation av laddare och förberedelse för ytterligare elektrifiering av fordon.
– Skellefteå spelar en viktig roll för Sveriges klimatomställning och det är en imponerande utveckling som sker i regionen. Självklart förbereder vi för utsläppsfria transporter genom att skapa förutsättningar för laddning och egen energiproduktion, säger Hanna Melander, hållbarhetsansvarig på DB Schenker i Norden.
Terminalen är 3 450 kvadratmeter stor. En markhall på 1 025 kvadratmeter, 1 100 kvadratmeter kontorsyta och en pakethall kommer också byggas. Kunder har möjlighet att hämta och lämna gods och paket.
Terminalen har plats för 10 paketbilar och har 33 portar för godstrafik och förbereds för distribution med elfordon.
– Pakethanteringen blir bättre och mer effektiv tack vare den nya paketbanan som möjliggör förlastning. Planen är också att investera i elfordon för paket, säger Lars-Åke Sandblom, chef för produktionsutveckling på Schenker Åkeri.
Lokal närvaro är viktigt för DB Schenker. Särskilt i en region som växer.
– Nu får vi en ny, betydligt större och modern terminal i området, vilket gör att vi kan växa i regionen, även i Umeå och Luleå, säger Lars Konradsson, distriktschef för DB Schenker i Norr- och Västerbotten.