Volvo Lastvagnar gör en betydande uppgradering och breddning av sitt erbjudande inom tunga lastbilar globalt och ett viktigt steg för att minska koldioxidavtrycket från produktportföljen. Det skriver lastbilstillverkaren i ett pressmeddelande på morgonen idag.
Den nordamerikanska marknaden får en helt ny energieffektiv plattform som minskar bränsleförbrukningen med upp till tio procent samtidigt som säkerhetsnivån höjs, skriver Volvo vidare i pressmeddelandet.
Den nya plattformen kommer att vara basen för en rad nya modeller under de kommande åren, inom såväl elektriska och förnybara bränsleteknologier som effektiva förbränningsmotorer.
Först ut är den helt nya Volvo VNL-modellen, som ersätter Volvos mest sålda lastbil på den nordamerikanska marknaden för långdistanstransporter. Försäljningen beräknas starta i slutet av första kvartalet 2024.
I Europa, Australien, Asien och Afrika lanserar Volvo nya Volvo FH Aero. Den nya aerodynamiska Volvo FH Aero sänker enligt Volvo energiförbrukningen och CO2-utsläppen med upp till fem procent, besparingar som kommer utöver betydande bränslebesparande teknologier som introducerats under de senaste åren.
Lastbilen lanseras med flera olika framdrivningssystem inklusive el, biogas och diesel. Nya Volvo FH Aero kommer att rullas ut marknad för marknad under 2024 och 2025, med försäljningsstart under första kvartalet 2024.
Volvo Lastvagnars nya erbjudande ska ses mot bakgrund av Volvokoncernens ambition att nå nettonollutsläpp 2040 genom en trevägsstrategi som inkluderar batterielektriska lastbilar, vätgasdrivna bränslecellslösningar samt förbränningsmotorer som drivs på förnybara bränslen.
Lanseringen omfattar också företagets första modell utvecklad endast med en batteridriven drivlina, designad för stadstransporter.
Totalt expanderar Volvo Lastvagnars elerbjudande från sex till åtta modeller och täcker därmed en stor del av transportbehoven över hela världen meddelar företaget avslutningsvis.
I nästa nummer av tidningen Proffs kan du läsa mer om nyheterna från Volvo Lastvagnar.