Vi ser allt fler ovanligare lastbilsmärken lanseras både i Norden och längre söder ut i Europa. Kinesiska märken börjar ta plats även här. Vi berättade nyligen om att kinesiska fordonstillverkaren BYD nu ska producera lastbilar i Ungern. Än så länge är det dock bland personbilsmärkena nya märken ökar.
Fisker, Lucid, XPENG, Lotus, Nio, Maxus, Forthing, HiPhi, Voyah, BYD, JAC, Seres och Hongqi är några av de bilmärken som nyligen lanserats eller ska lanseras. Kan de leverera reservdelar idag och även över tid frågar sig Bo Ericsson som är oroad över utvecklingen.
– Det kommer nya biltillverkare som lanserar några hundra bilar på marknaden för att se om det finns efterfrågan. Detta samtidigt som branschorganisationen Mobility Sweden förutspår den lägsta försäljningen av nya personbilar sedan finanskrisen 2008, säger Bo Ericsson.
Vilket ansvar vilar på dem som väljer att lägga ner försäljningen i Sverige? Som branschföreträdare känns det inte bra, menar Ericsson.
– Dessutom skadar det vårt rykte om det inte finns någon som bär ansvaret för de bilar som inte kommer fortsätta säljas. Någon som kan säkerställa tillgång till reservdelar och reparationsanvisningar samt att garantier fortsätter att gälla, säger han.
För en bilköpare kan det bli en kostsam affär att köpa en ny eller begagnad bil av ett märke där tillverkaren väljer att sluta sälja bilmärket i Sverige och Europa. Konsumenter som väljer att skaffa en ny bil har därför en fördel av att köpa denna på avbetalning med återtagarförbehåll eller genom privatleasing.
– I de fallen finns det möjlighet att ställa samma krav mot kreditgivaren eller leasinggivaren om säljaren inte skulle finnas kvar. Värre kan det vara för den som väljer att köpa en bil som har några år på nacken. De har ett betydligt sämre skydd om bilmärket plötsligt skulle försvinna från Sverige och Europa, säger Ulf Stefansson på Fordonsjuristen.
När projektet Säkra reparationer startades 2005 ställde Fordonsjuristen med krav på att reparationsanvisningar skulle finnas för att kunna utföra ett fackmässigt arbete.
– Det är upprörande att kravet nu verkar helt bortblåst när det gäller bilar som är tillverkade i Kina, säger Bo Ericsson.
För en återförsäljare kan det här bli en rysare om en reparation inte har utförts fackmässigt eller om tillverkaren väljer att upphöra med försäljningen i ett land. Då är kanske återförsäljaren ensam gentemot bilköparen.
Det är viktigt att det tas ansvar och att se till att nya aktörer på marknaden följer de lagar och regler som gäller och värnar om de normer vi lever efter.
– Annars kan konkurrensen snedvridas mellan biltillverkare, säger Bo Ericsson.
En del av de nya varumärkena kommer att ta stryk om många kunder upplever att bilarna står kvar på verkstaden länge på grund av att reservdelar saknas. Har man många missnöjda kunder sprids ryktet snabbt och det blir svårt att sälja en sådan bil.
– En del av de nya varumärkena funderar redan på att dra sig ur eller har återförsäljare som funderar på att slänga ut dem eftersom man inte ser långsiktig lönsamhet, säger Bo Ericsson.
Tillverkarna drömde om en agentmodell, men då utgick man från en pull-marknad på vilken efterfrågan är större än tillgången, men nu befinner man sig på en utpräglad push-marknad där tillverkare tvingas ”trycka ut” bilar på marknaden. Flera tillverkare verkar nu ha blivit mer skeptiska till agentmodellen. Samtidigt är agentmodellen attraktiv eftersom bilhandlarna slipper stå för kostnaden med ett osålt lager av nya bilar eftersom tillverkaren äger dessa.
Oron i branschen växer i ljuset av ökade energi- och levnadskostnader samt frågan om fortsatt utbyggd laddningsinfrastruktur. Konkurrensen kan bli än mer påtaglig, menar Bo Ericsson och tar exemplet när Elon Musk i januari sänkte priset chockartat för Tesla med upp emot 150 000 kronor per bil, något som skakade om hela bilvärlden.
– NIO-bilarna säljs med 374 000 kronor per bil i förlust och kinesiska staten stöttar tillverkaren med mellanskillnaden. Hur ska biltillverkare i EU kunna konkurrera med det, säger Bo Ericsson.
Avslutningsvis säger Bo Ericsson att begreppet MADE IN EU börjar kännas alltmer angeläget, men frågan är om det i sin tur skulle starta ett handelskrig som kan bli en ännu större utmaning än de vi redan ser idag.