Laddinfrastrukturen för tunga lastbilar är en kritisk faktor för den gröna omställningen av den tunga lastbilstrafiken. Nu har logistikjätten DFDS tagit saken i egna händer och byggt det som blir Sveriges mest kraftfulla laddstation för tunga elektriska lastbilar.
Laddstationen blir navet för DFDS växande flotta av elektriska lastbilar i Göteborg.
– Trafiken här blir livlig, vi har redan ett 60-tal lastbilar i drift i Göteborg och varje lastbil behöver laddas två-tre gånger per dag, säger Henrik Ageflod, vd på DFDS Logistics Services som är DFDS egenägda åkeri.
Serieproduktion av tunga elektriska lastbilar är i gång på allvar och DFDS har redan fått leverans av 105 fordon som är en del av de 125 elektiska lastbilar som DFDS beställt av Volvo. När ordern lades för några år sedan var det den största i sitt slag och har sedan dess banat väg för företagets gröna omställning.
I dag är elektriska lastbilar en vanlig syn, inte minst i Göteborgs Hamn.
– Vi kan inte fortsätta med vår elektrifiering om vi inte samtidigt bygger ut laddinfrastrukturen, den är kritisk. Nu hoppas vi på att fler aktörer i Sverige skrider till verket och hjälper till att bygga ett nät över hela Sverige, säger Henrik Ageflod.
Laddstationen kommer initialt att användas för laddning av DFDS egna lastbilar men på sikt är företaget öppet för att även hjälpa andra åkerier. I dagarna inviger DFDS även flera andra laddstationer i Europa, i belgiska Gent och på flera platser i Nederländerna.
Fakta om DFDS Dock&Drive
• Plats: Arendal på Hisingen i Göteborg
• 40 laddpunkter totalt
• Total effekt, 45 600 kw per dag
• 2–3 laddningar krävs för elektriska lastbilar som är i trafik dygnet runt
"Vi kan inte fortsätta med vår elektrifiering om vi inte samtidigt bygger ut laddinfrastrukturen", säger Henrik Ageflod. Foto: Martin Andersson, MartinMax AB.