Larmtjänst skriver i ett pressmeddelande att det under 2023 anmäldes 906 transportstölder, vilket är färre antal stölder jämför med året innan då det anmäldes 1 014 stölder. 58 procent av stölderna under år 2023 inträffade under de två sista kvartalen.
Den vanligaste formen av transportstöld är så kallade ”kapellskärningar”, alltså kriminella som åker runt mellan olika rastplatser nattetid och skär hål i kapell och/eller öppnar olåsta/plomberade släpdörrar och lastar över sådant påträffat gods de anser vara stöldbegärligt till egna fordon.
Larmtjänst skriver vidare i pressmeddelandet att det sannolikt finns ett stort mörkertal i statistiken och att detta beror på:
- Utländska chaufförer som drabbas talar många gånger varken svenska eller engelska och tar ej kontakt med polis.
- Man orkar inte anmäla när t ex intrång skett i lastutrymmet på en lastbil utan att tillgrepp har skett, eller när endast ett mindre tillgrepp skett.
- Utsatta upplever att anmälan inte leder någonvart.
- Stulet gods upptäcks vara försvunnet, men det är högst oklart var i transportkedjan det har inträffat, och man väljer i stället att endast förlustanmäla.
Majoriteten av stölderna sker i södra Sverige, ofta koncentrerade kring de stora transportnoderna Stockholm, Göteborg och särskilt Helsingborg. Stölderna sker på rastplatser och uppställningsplatser längs de stora motorvägarna. I södra delen av landet är rastplatser och uppställningsplatser utan inhägnad utsatta för brott.
Stölder av diesel är också något som drabbar transportnäringen i Sverige i stor utsträckning. Under 2023 anmäldes 2 834 stölder av diesel ur fordonstank, vilket kan jämföras med år 2022 då det anmäldes 3 732 stölder av diesel ut fordonstank.