Logistikias veckolånga studieresa till Kina ger vid handen att av världens 10 största tillverkare av elektriska tunga lastbilar är nio kinesiska och med det leder Kina elektrifieringen inom transportsektorn. Batteribyte för tunga lastbilar är en lösning som dominerar inom laddning.
Batteribytestekniken förväntas i Kina nå 70 procent inom några år samtidigt som det inte existerar alls på den europeiska agendan. Logistikia frågar sig vad det är vi håller på att missa.
Under studieresan besökte delegationen Kinas ”hotspots” för elektrifiering för att studera den utvecklingen. Med många olika kompetenser samlade i delegationen menar Logistikia att man fick en bra bredd på observationer och diskussioner.
Under seminariet kommer Logistikia bland annat att ta upp:
• Centrala utvecklingskluster: Delegationen besökte några av de viktigaste Kinesiska utvecklingsområdena, bland annat Lingang utanför Shanghai som är ett 800 kvadratkilometer stort område med stort fokus på AI, utveckling av autonoma fordon och testverksamhet
• Samarbetet, utvecklingsinitiativ och konkurrens: Forskning och företag arbetar mycket nära varandra vilket ger förutsättningar för en mycket snabb utveckling. Nya företag skapas och växer snabbt. Konkurrensen är stenhård.
• Batteribytesystem: Delegationen fick se flera generationer batteribytessystem både i utveckling och i praktisk användning. Man kommer att ta upp olika standarder och nya lösningar med batterier mellan hjulaxlarna där bytet sker underifrån eller från sidan.
• Företagen: Delegationen besökte bland andra Geely, Zhi Li Wu Lian som är tillverkare av batteribytessystem, start-up företaget Deepway, CATL världens största batteritillverkare och Energiföretaget SPIC som utvecklade de första batteribyteslösningarna och i dag har mer än 20 000 tunga elfordon med batteribytesteknik på marknaden.
Seminariet äger rum den 16 februari mellan klockan 10.00 – 12.00 på Kammarforum, Dalsgatan 13 Norrköping och även Teams i Norrköping. Vill du anmäla dig gör du det via denna länk.