MRF Tunga Fordon har nu satt prognosen för 2024 till 5 600 registrerade tunga lastbilar.
– Vi hade såklart gärna sett samma utveckling som under året som gått men ett flertal faktorer i vår omvärld gör att vi sänker prognosen för i år, säger Tomas Engsund, ordförande i.
Bland motiven till sänkningen syns bland annat ett svagt konjunkturläge som främst påverkar bygg- och anläggningsbranschen som traditionellt är en viktig kundgrupp för tunga lastbilar.
Dessutom kommer ränteläget vara relativt högt ett tag till.
– Sedan får vi inte glömma att 2023 var ett extremt år där marknaden i princip var dopad av de leveransförseningar branschen led av i sviterna efter pandemin, säger Tomas Engsund.
2024 ser MRF en återgång till mer normala försäljningssiffror.
– Vi tror också att begagnatmarknaden kommer att öka i år vilket också påverkar försäljningen av nya lastbilar. Positivt är att leveranstider kommer förbättras när branschen hinner arbeta genom orderböckerna nu, säger Engsund.
Elektrifieringen fortsätter stöta på hinder på den tunga marknaden. Prognosen för tunga elfordon landar på en andel på 7 procent under 2024. Här finns det fortfarande många fartgupp i omställningen som måste ses över. Laddinfrastruktur för tunga fordon byggs inte ut i den takt branschen skulle vilja. Dessutom är tillgången på lämpliga batterier för låg.
MRF sektion för tunga fordon arbetar med branschspecifika frågor, ser över avtal och gör lönsamhetskalkyler. De håller utbildningar, bland annat tillsammans med Sveriges Åkeriföretag, samt juridikutbildningar inriktade på tunga fordon. Tillsammans med Lastfordonsgruppen har MRF varit med och utformat LFG21 som innebar nya leveransbestämmelser i lastbilsbranschen.