Medan start up-företaget kommer att fortsätta att exklusivt hantera transport (4PL), har den tillfälligt stoppat sin egen speditionsverksamhet (3PL) på spotmarknaden.
Förändringen kommer efter en betydande finansieringsrunda våren 2022 där Instafreight säkrade 40 miljoner dollar i finansiering från investerare som Heliad och Europeiska investeringsbanken (EIB), såväl som tidigare stödjare som Shell Ventures, 683 Capital och Rocket Internet, vilka tillsammans investerat cirka 35 miljoner euro i företaget.
Med en total investering på cirka 75 miljoner euro är Instafreights konkurs ett av årets största start up-misslyckanden. Särskilt har de utmanande marknadsförhållandena påverkat andra digitala speditionsföretag vilket framgår av stängningen av den amerikanska jätten Convoy i höstas vilket ledde till uppsägningar av anställda. Convoys teknologi hittade ett nytt ”hem” med Flexport som förvärvade dem för att återinföra tjänster för sina amerikanska kunder, skriver Trans.INFO.