Efter omröstningen sade ECR:s skuggrapportör Peter Lundgren att det finns olika system i medlemsstaterna som fungerar.
– Vi behöver inte en gemensam europeisk lösning på ett problem som inte finns, menar han.
Något ECR dock välkomnar, är sänkningen av åldersgränsen för buss- och lastbilschaufförer till 18 år.
– Erkännandet av den akuta frågan om en betydande brist på yrkesförare över hela Europa är ett positivt steg framåt för att ta bort viktiga hinder som traditionellt har avskräckt individer från att överväga en karriär inom buss- och lastbilskörning, förklarar Peter Lundgren.
Men detta räckte inte för att ECR skulle komma överens. Gårdagens omröstning om körkortsdirektivet var mycket komplex.
– Omröstningen präglades av ansträngningarna från EU:s French Green-rapportören Karima Delli som vill koppla direktivet nära till en miljöagenda som egentligen inte har något samband.
Ändringsförslagen som lagts fram av ECR och EPP lyckades åtminstone få körning med handledare godkänd.
– Dessutom har onödiga tillägg till det ursprungliga utkastet, såsom införandet av ett straffpoängsystem och prestationsgränserna för nya förare i kategori B, tagits bort, säger Peter Lundgren.
Peter Lundgren förutspår att det kommer att bli svåra förhandlingar för trilogen (trepartsmötet) och då särskilt om den obligatoriska hälsokontrollen eftersom medlemsstaterna inte kommer att gilla att se deras befogenheter kränkas.
– Jag förväntar mig till och med att vi i slutändan kommer att få ett resultat som ligger i linje med det för ECR-gruppen, avslutar Peter Lundgren.