Men beror olyckorna endast på förarnas slarv och oförmåga? "Trafikverket också ett stort ansvar att se till att vägarna är säkra att köra på", säger Markus Ljungblad, skadechef hos Gjensidige Försäkring.
Ena dagen hinner plogarna knappt med att få bort snömodden från vägarna, andra dagen är det glashalt. Sedan slår termometern plötsligt om till plusgrader så att vägarna blir översvämmade.
– Det har inte varit en enkel vintersäsong för bilisterna hittills, det kan man verkligen inte påstå. När väglaget skiftar så pass fort som det gjort är det extra viktigt att hålla ett ordentligt avstånd till bilen framför, tänka på hastigheten och ta god tid på sig när man ska ut och köra. Men ibland räcker inte det tyvärr och vi ser just nu en markant ökning av antalet motorskador, säger Markus Ljungblad, skadechef hos Gjensidige Försäkring.
Antalet kollisionsskador, det vill säga där en bil krockat med ett annat fordon eller föremål, ökade med 50 procent under januari i år, jämfört med föregående månad. Slår man ihop antalet kollisionsskador som inkommit till Gjensidige under alla vintermånader hittills (november, december och januari) så har antalet ökat med nästan 100 procent, jämfört med motsvarande månader under den föregående vintersäsongen.
– Det här är oerhört dystra siffror. Vi ser dessvärre liknande trend inom alla olika typer av motorskador den här vintern, bortsett från glasskador som exempelvis uppkommer vid stenskott. Slår vi ihop statistiken så ser vi att det totala antalet motorskador, med glasskador borträknade, har ökat med ungefär en tredjedel under januari jämfört med månaden innan, säger Markus Ljungblad.
När vädret slår om fort kan förutsättningarna för bilfärden förändras helt och då gäller det att ta det lugnt i trafiken berättar Gjensidige i ett pressmeddelande.
– Det är bättre att komma några minuter för sent än att ta onödiga risker. Under svårare körförhållanden är det bra att påminna sig om att ha fullt fokus på bilkörningen, inställning av radio och GPS behöver vara färdig före avfärd. Om det är riktigt halt på vägarna är ett tips att ha en liten säck eller låda med sand i bagageluckan, för det är inte säkert att det finns en sandlåda precis där du kanske har behov av den, säger Markus Ljungblad.
Gjensidige förklarar att något som ofta förordas vid halt väglag, är bilar med fyrhjulsdrift.
– Det är väldigt bra och särskilt när du kör hyfsat sakta där det är halt. Däremot är det bra att vara medveten om att just fyrhjulsdrivna bilar faktiskt kan utgöra en större risk på motorvägar där hastigheten är högre. Får du sladd på bilen kan det i värsta fall innebära att alla fyra hjul släpper fästet, i stället för att två hjul gör det. Fyrhjulsdrivna bilar är bra, men det är viktigt att inte ha en övertro på dem för då kan det hända att man tar större risker än man bör, säger Markus Ljungblad.
Föraren har så klart ett stort ansvar när vederbörande framför ett fordon. Men hur ser ni på Trafikverkets ansvar – tar man det, eller kunde man ha gjort bättre i något avseende? Kan sämre vinterväghållning vara en förklaring till att kollisionsskadorna har ökat?
– Det går tyvärr inte att helt gardera sig mot trafikolyckor. Den som framför ett fordon har ett stort ansvar i att anpassa körstilen efter väderleken, men vi vet också att vägunderhållet på en del vägar i vårt land är undermåligt. Här har Trafikverket också ett stort ansvar att se till att vägarna är säkra att köra på. Det är ett arbete som behöver prioriteras året runt. Det kan exempelvis handla om att åtgärda så kallade potthål snabbare eftersom de kan stöka till det vid vinterväglag. I slutändan handlar det om att vi behöver ha så goda förutsättningar som möjligt för en olycksfri trafik, säger Markus Ljungblad till Proffs.